Matalan kynnyksen maksuttomat ulkoliikuntapaikat ovat nykypäivän trendi. Yksi suosituimmista ulkoliikuntamuodoista on suursuosioon nousseet ulkokuntosalit. Helsingin kaupungin kymmenen vuoden ohjelman tavoitteena on tarjota jokaiselle kaupunkilaiselle mahdollisuus ulkokuntosaliin 700 metrin säteellä asuinpaikastaan.

Suomen luontopolkujen ja pururatojen vierustoilla on jo vuosikymmenien ajan totuttu näkemään erilaisia kuntoilupaikkoja. Nykypäivänä ulkoilureittien varrella näkee yhä enemmän myös laadukkaita kuntosalilaitteita, joissa on liikuteltavat vapaat painot. Ulkokäyttöön suunnitelluilla laitteilla harjoittelu saa tutkitusti aikaan yhtä tehokkaita tuloksia kuin perinteisellä sisäkuntosalilla. Suomessa laitteita valmistaa muun muassa Omnigym.

Pandemian ja kiihtyvän inflaation aiheuttamien vaikeiden vuosien myötä maksuttomien ulkoliikuntapaikkojen merkitys on korostunut. Ympäri vuoden kansalaisia palveleville ulkokuntosaleille pääsee harjoittelemaan hyvin matalalla kynnyksellä. Säädettävät vastukset ja laajat opasteet tekevät harjoittelusta sopivaa niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin kuntoilijoille.

OmaStadi-hanke ponnahduslautana

Suuri osa Helsingin uusista ja uudelleen kunnostetuista ulkokuntosaleista on lähtöisin OmaStadi-hankkeesta. Se on Helsingin kaupungin vuonna 2018 aloittama tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia. Syksyllä 2023 käynnistettiin järjestyksessään jo kolmas OmaStadi-kierros. Viime vuoden kierros poiki lukuisia aloitteita ulkokuntosaleista, ja nyt on kaupungin aika toteuttaa niitä. Helsingin kaupunki käyttää kaupunkilaisten ideoimien ehdotusten toteuttamiseen 8,8 miljoonaa euroa, joista noin 2 miljoonaa euroa suunnataan liikuntahankkeisiin.

Kymmenen vuoden ohjelma

Helsingin kaupungin projektikoordinaattori Oleg Jauhonen kertoo, että kaupungin omassa ohjelmassa rakennetaan vuosittain kaksi ulkokuntosalia katvealueille, joissa salia ei vielä ole. Ohjelman kymmenen vuoden tavoitteena on, että jokainen Helsingin asukas pääsee ulkokuntosalille peräti 700 metrin säteellä omasta asuinpaikastaan.

Maksuttomat ulkoliikuntapaikat toimivat suurena suunnannäyttäjänä koko suomalaisen väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiselle.
”Vaikutus kansanterveyteen ja sitä kautta Suomen terveydenhuollon kustannuksiin tulee olemaan merkittävä”, lisää Jauhonen.

Teksti ja kuva: Juuso Petäjäsuo