Viikonloppuna 7–8. Lokakuuta Lahden Messukeskus täyttyi fitneksen tuomasta kisahuumasta ja tunnelmasta. Fitneksen SM-kilpailut on Suomen fitnessvuoden päätapahtuma. Sadat urheilijat kamppailevat SM-mitaleista ja samalla MM-kilpailupaikoista yhdeksässä eri fitnesslajissa.

James Nikander, artistinimellään tunnettu Musta Barbaari voitti oman pituussarjansa Men’s Physiquen suomenmestaruuden Nordic Fitness Expossa. Viimeksi Nikander on nähty kisalavoilla vuonna 2015, jolloin hän saavutti Men’s Physiquessa SM-pronssia. Nyt hän kuitenkin pääsi kirkastamaan mitalin värin kultaiseksi, täysin tuomaripistein.

Nikanderia valmentaa Team Fit Lionsin nimekkäät valmentajat Johanna Hermans ja Sherko Eliassi.

Iltalehden haastattelussa Nikander kertoo tunteiden tulleen pintaan. Kisoja edeltävänä iltana hän ajatteli menevänsä viimeistelemään sen työn, joka jäi nuorena kesken. Jo nuoruudessaan hän tavoitteli menestystä fitnessurheilun parissa. Instagramissaan hän kertoi aiemmin fitnessurheiluinnon lopahtaneen viimeisimmän kisansa jälkeen. “Kenties en saanut puristettua itsestäni vaadittua energiaa kehonrakennukseen, sillä viihdeala nappasi osansa.”

Päätöksen kisalavoille palaamisesta hän teki lähes vuosi sitten. Alkuvuonna lähtötilanne oli tavoitteeseen nähden huono. Tammikuussa Nikander kävi tapaamassa nimekästä valmentajakaksikkoa Johanna Hermanssia ja Sherko Eliassia. Nikanderin vahvan pohjan ansiosta kolmikon kova työmäärä palkittiin nopeasti.

Instagramissa James spekuloi kisojen jälkitunnelmia: “En tiedä kuinka pitkään tulen olemaan kilpailuskenessä. Olen täällä nyt ja toistaiseksi olen saanut nauttia kovasti, päästinhän eilen suorituksen jälkeen sanat ’olen niin onnellinen!’ suustani.”

Nikanderin paluutarina ei ulotu ainoastaan fitnessmaailmaan, sillä hän kertoo työstävänsä myös uutta musiikkia. Rap-artistin esikoissinglen ”Salil eka salil vika” julkaisusta on kulunut tasan kymmenen vuotta joten myös Musta Barbaarin ura tulee saamaan jatkoa.

Voittaessaan suomenmestaruuden Nikander lunasti itselleen edustuspaikan MM-kisoihin. Seuraavaksi hän matkaa Espanjan Santa Susannaan 31. lokakuuta taistellakseen maailmanmestaruudesta lajinsa parhaimpia vastaan. Hän kertoo kovan työn jatkuvan MM-kisoihin. “Minulle on suuri kunnia päästä edustamaan Suomea”, Nikander toteaa.

Kuvat ja teksti: Amanda Svennblad