Nuoria äänestäjiä on perinteisesti ollut haastavaa houkutella uurnille. Kutsuimme presidenttiehdokas Mika Aaltolan ja joukon äänestäjiä keskusteluun siitä, miten jokaisen ääni saataisiin mukaan.

Miksi nuori äänestäjä nukkuu?

Viime presidentinvaaleissa vuonna 2018 alle puolet 20-24 -vuotiaista käytti äänioikeuttaan. Kysyimme, mitä syitä nuorten vaalinukkumisen taustalla mahdollisesti on.

Presidenttiehdokas Mika Aaltola paljastaa Kaupunki.TV:n Vaaliherätys-lähetyksessä, ettei hänkään ollut nuorena aina kovin innokas äänestäjä.

“Isä tuli potkimaan hereille ja sanoi, että nyt lähdet äänestämään”, Aaltola muistelee ihan ensimmäisiä kokemuksiaan kunnallisvaaleista.

Presidentinvaaleissa 1994 innokkuus olikin sitten jo eri tasolla, sillä nuori Aaltola oli päässyt tapaamaan Martti Ahtisaaren ja toimi hänen kampanjansa tukijoukoissa. Aaltola sanoo ymmärtävänsä hyvin, että nuorten elämässä tapahtuu paljon, eikä äänestäminen ehkä siksi tunnu kaikille tärkeältä, vaikka sillä tavalla olisi valtaa vaikuttaa.

“Ei ole oikein valittaa asioista, jos ei edes käy äänestämässä”, muistuttaa politiikassa aktiivisesti mukana oleva Netta Tuomisto.

Ehdokkaan valinta ei aina ole helppoa

Ehdokkaan valinta voi tuntua haastavalta etenkin, jos ei ole tottunut seuraamaan politiikkaa. Aaltolan mukaan varsinkin aikaisemmin poliittinen keskustelu on ollut ajoittain kryptistä ja paljon on pitänyt lukea rivien väleistä.

Mitä enemmän keskusteluun saadaan konkretiaa ja nuorten mieltä askarruttavia aiheita, sen helpompi keskustelua on seurata ja siitä kiinnostua, Aaltola toteaa.

Monet gallupiin vastanneista tunsivat presidentin tehtävät hyvin ja painottivat ehdokkaan valinnassa erityisesti arvopohjaa.

“Politiikkaviihdettä ja politiikkateatteria” – Vaaliherätys haastoi keskustelemaan äänestämisestä ja vaaleista

Kaupunki.TV:n Vaaliherätys-livelähetyksessä 19.1.2024 keskusteltiin paitsi äänestämisestä, myös muun muassa median roolista vaalikampanjoinnissa. Onko olemassa huonoa julkisuutta ja ovatko ehdokkaat sellaisia, kuin mediajulkisuuden perusteella vaikuttaa?

Keskustelemassa Mika Aaltola, Netta Tuomisto ja Olivia Autio. Juontajina Kiira Kemppainen ja Iida Laaksonen.

Teksti: Pia Viinamäki
Kuva: Miia Kilpiö