Nuorisotyönohjaaja Mikko Saari toivottaa tervetulleeksi Fokukseen

Mikko Saari on ollut  töissä Töölön seurakunnassa nuorisotyönohjaajana vuodesta 2000 asti. Nuorten lisäksi hän kohtaa nykyisin myös aikuisia härmäläisellä smalltalkillaan.

Mikko Saari sanoo, että “työni sisällöstä oleellisen kertoo ammattinimikkeeni nuorisotyönohjaaja”. Hän jatkaa, että “teen siis valtaosan työstä laajasti katsoen nuorten asioiden parissa”. Saari tuo esiin sen, että “työnkuvani on monipuolistunut paljolti johtuen omista mielenkiinnon kohteistani”.

Nykyisin Saari tekee töitä myös kulttuurituottajan töissä ja kohtaa myös aiempaa enemmän aikuisia työssään.

Maitokaupan kautta syvään päähän

Viime vuoden aikana nuorisotyönohjaaja Saari sai uusia ammatillisia haasteita. Töölön seurakunta avasi Fokus-toimitilan uudessa Mall of Triplan- kauppakeskuksessa. Saari tekee nykyisin osan työpäivistään Fokuksessa. Aiemmin hän on tehnyt työnsä pääosin nuorten parissa, mutta nykyisin tähän avoimeen tilaan voi hänen mukaansa saapua “kuka tahansa”.

“Vuosien kokemus nuorten kohtaamisessa helpottaa nyt Fokuksessa päivystämistä ja eri-ikäisten ihmisten kohtaamista”, ajattelee Saari.

“Minulle ei ole kovinkaan luontevaa smalltalkin puhuminen, mutta olen iloinen kun olen pystynyt kehittämään työvälineekseni härmäläisen smalltalkin”, hän kertoo.

Saari kertoo, että “mielestäni yksi seurakunta työn hienoimmista puolista on se, kun täällä voi kohdata kaikki eri yhteiskuntaluokat”.

Yhtenä mieleen jääneistä työpäivistä Saari nostaa noin vuoden takaa hetken, kun juuri avattuun Fokukseen astui sisään hänen arvostamansa tunnettu kirjailija.  “Keskustelu kirjailijan kanssa kääntyi nopeasti seurakunnan käytänteisiin ja ehtoolliskysymyksiin”, muistelee Saari lämmöllä.

Kohtaamisesesta ylipäätään Saari kertoo, että se on mielenkiintoinen juttu. “Joku voi ensin kertoa siitä, kun on käynyt ostamassa maitoa kaupasta. Sitä on sitten kuunneltava mielenkiinnolla, se vaatii jaksamista, ei siinä saa olla väsynyt. Tämä maitokauppa saattaa ollakin portti johonkin vakavampaan juttuun.”

Nämä “syvän pään”- keskustelut ovat sellaisia, joista Saari omien sanojensa mukaan pitää erityisesti työssään. “Niissä saa laittaa ammattitaitoa peliin.”

Mestan ovet auki

Nuorisotyön puolelta Saari kertoo omaksi vastuualakseen nuorten kokoavan toiminnan. Hän tuo esiin, että Töölön seurakunnan kaksi nuorisotilaa ovat auki vähintään kolmena iltana viikossa.

Nuorisotyönohjaaja Saari sanoo: “aloittaessani parikymmentä vuotta sitten työni Töölön seurakunnassa, niin siitä saakka “mestan ovet auki”- ajatus on ollut ohjenuoranani”. Tätä ajatusta Saari on toteuttanut itse lähes näihin päiviin saakka.

Reilu vuosi sitten lisättiin nuorten roolia käytännön nuorisotyön toteuttajina. Tällöin Saari siirtyi enemmän taustalle tukemaan nuorten toimijuutta.

Jatkokuvioita kokeilukentällä

Tällä hetkellä Saari kertoo odottavansa “kulttuuristen elämysten tuottamista”. “Näen kirkon kulttuuripaikkana, johon tulee tarjota täytettä “entäpä jos”- metodilla”, Saari jatkaa.

Siihen ajatukseen kuuluu se, ettei kaikki tarjonta olisikaan sitä mitä yleensä on totuttu kirkoissa näkemään ja kokemaan. Saari kertoo, että “olen hyvin iloinen, kun minulle on annettu hyvä mahdollisuus käyttää työaikaani tähän”.

Hän näkeekin toimineensa eräänlaisella “kokeilukentällä”. Näissä tapahtumissa Saari saa toteuttaa yhtä juttua, josta hän erityisesti pitää. Toimiessaan juontajana tapahtumissa hän saa kuuluttaa esiintymään ja jututtaa artisteja, tai kuten hän itse toteaa “saan esitellä jotain itseäni suurempaa”.

Teksti ja kuvat: Lauri Koivisto