Halloween on parasta aikaa kauhuelokuvien ystäville, mutta jos perinteiset halloween-leffat on koluttu läpi, voi olla vaikeaa löytää jotain uutta streamaus-palveluiden syövereistä. Tässä lista tämän ja viime vuosikymmenen kauhuelokuvahelmistä, joita et ehkä ole vielä nähnyt.

1. The Witch (2015)
    Ohjaaja: Robert Eggers

1600-luvun Uuteen-Englantiin sijoittuvassa elokuvassa yhteisöstä karkotetun perheen vastasyntynyt lapsi katoaa mystisesti, ja noituuden riivaama perhe pikkuhiljaa kääntyy toisiaan vastaan.
Täydellinen vaihtoehto kauhun ystäville, jotka eivät kaipaa säikäytyksiä vaan selkäpiitä riipivää tunnelmaa.

1. Hereditary (2018)
    Ohjaaja: Ari Aster

Matriarkan poismenoa surevaa perhettä kohtaa järkyttävä tragedia, ja mystiset ja kammottavat menneisyyden salaisuudet alkavat paljastua.
Tämä surua käsittelevä elokuva rakentaa karmeaa tunnelmaa ja säikäytyksiä aivan lopputeksteihin asti.

1. It Follows (2014)
    Ohjaaja: David Robert Mitchell

Nuori nainen ymmärtää seksiä harrastettuaan olevansa yliluonnollisen ja muotoaan muuttavan kirouksen jahtaamana.
It Follows tuo klassisen kiroustarinan moderniin nykyaikaan mielenkiintoisella twistillä.

1. X (2022)
    Ohjaaja: Ti West

Vuonna 1979 ryhmä elokuvantekijöitä saapuu texasilaiselle tilalle kuvaamaan aikuisviihdettä, kunnes tilan iäkkään isäntäväen vieraanvaraisuus alkaa saamaan väkivaltaisia piirteitä.
X on varma valinta slasher-leffojen ystäville. Jos tykkäät kyseisestä leffasta, niin sille löytyy myös samana vuonna ilmestynyt esiosa Pearl.

1. Barbarian (2022)
    Ohjaaja: Zach Gregger

Detroitiin työhaastatteluun saapuneen naisen vuokrataloon on tullut tuplabuukkaus. Hän päättää paremman vaihtoehdon puutteessa jakaa asunnon vieraan miehen kanssa. Pian käy selväksi, että talossa on paljon muutakin hämärää ja kauheaa kuin vieras mies.
Perinteisen alkuasetelman ja kliseiden savuverhon hälvennyttyä elokuvasta kuoriutuu todella ennalta arvaamaton, fiksu ja vinksahtanut kauhutarina.

1. Train To Busan (2016)
    Ohjaaja: Yeon Sang-ho

Isyyden ja työuran välillä epäonnistuneesti tasapainotteleva mies lähtee junalla tyttärensä kanssa kohti Busanin kaupunkia, kun zombie-epidemia pääsee valloilleen. Junan matkustajat joutuvat taistelemaan elämästään niin zombeja kuin toisiaan vastaan.
Tämä uniikki ja vauhdikas zombie-elokuva on yksi genrensä ehdottomista helmistä.

1. I Saw The Devil (2010)
    Ohjaaja: Kim Jee-Woon

Kun hallituksen agentin raskaana oleva vaimo päätyy sarjamurhaajan uhriksi, alkaa armoton kissa ja hiiri -leikki, joka loppuu vasta kun mies on saanut kostonsa.
Jos yliluonnollinen kauhu ei hetkauta, niin tämä verinen kostotarina ehkä hetkauttaa.

1. All My Friends Hate Me (2021)
    Ohjaaja: Andrew Gaynord

Kolmekymppinen Pete saapuu vanhojen yliopistokavereidensa järjestämille syntymäpäiväjuhlille, mutta kavereiden inside-vitsit, sarkastiset kommentit ja epämukava tunnelma alkavat aiheuttamaan paranoiaa, joka ei hellitä.
Psykologinen kauhukomedia naurattaa ajoittain, mutta luo piinaavan ja raivostuttavan tunnelman. Tämä elokuva on huippuvaihtoehto niille, jotka etsivät vähän kevyempää kauhua.

Teksti: Samuli Pellinen
Kuva: iStockphoto.com