Helsingin Designmuseossa avautui lokakuun lopussa merkittävä päänäyttely yhden Suomen tunnetuimman suunnittelijapariskunnan teoksista vuosikymmenten varrelta. Antti + Vuokko Nurmesniemi -näyttely avaa kattavasti pariskunnan elämäntyötä niin kansainvälisen kuin kotimaisenkin muotoilun parissa. Näyttely on avoinna 9.4.2023 asti, joten paikan päälle ehtii hyvin tutustumaan Nurmesniemien kädenjälkiin.
Antti ja Vuokko Nurmesniemen töitä on esillä museon toisessa kerroksessa useassa eri näyttelytilassa.
Näyttelyn toinen kuraattori Harry Kivilinna kertoi taiteilijapariskunnan yhteisen taipaleen alkaneen opiskeluaikoina, kun Antti oli kutsunut Vuokon kotiinsa Laajasaloon.

Klassikoksi nousseet, emaloidut Pehtoori-kahvipannut Antti Nurmesniemi suunnitteli vuonna 1957.

Ranskalainen Elise Demontrond ihasteli tekstiilitaiteilija Vuokko Nurmesniemen suunnittelemia värikkäitä mekkoja.
Sisustusarkkitehti Antti Nurmesniemi ja teollinen muotoilija Börje Rajalin suunnittelivat yhdessä Helsingin metrovaunujen muotokielen. Vuonna 1982 liikennöinnin aloittaneen metron ikoniset oranssit penkit ovat säilyttäneet värinsä nykypäivään asti, vaikka keskustelua väristä ollaan käyty vuosien varrella.

Museossa vieraillut Minna Matikainen kommentoi näyttelyä jopa liikuttavaksi ja tykkäsi kovasti näkemästään. Tiistai-illan suomenkielinen yleisöopastus museon päänäyttelyyn keräsi paljon aiheesta kiinnostuneita paikan päälle.

Kuvat ja teksti: Emilia Pitkänen