Vailla vakinaista asuntoa ry (Vva ry) sai ystävänpäivänä keittiömestari-ravintoloitsija Henri Alénista uuden kummin toiminnalleen. Kummitoiminnan tarkoitus on tuoda asunnottomuus näkyväksi yhteiskunnan rakenteellisena ongelmana ja tavoittaa laajempi yleisö. Häntä ennen kummeina ovat toimineet näyttelijä-koomikko Jenni Kokander sekä yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ihmisoikeusaktivisti Ujuni Ahmed. Vva ry on asunnottomien itsensä vuonna 1986 perustama kansalaisjärjestö, joka toimii asunnottomien edunvalvojana ja tekee yhteiskunnallista vaikuttamistyötä asunnottomuuden poistamiseksi.

Vailla vakinaista asuntoa ry:n viestintäpäällikkö, Erja Morottaja, julkisti Henri Alénin järjestön uudeksi kummiksi Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan keskuksessa Pasilassa ystävänpäivänä. Myös vanha kummi, Ujuni Ahmed, ja Vva ry:n toiminnanjohtaja, Sanna Tiivola, olivat paikalla.
Vuoden 2023 kummia, Ujuni Ahmedia, sekä tämän vuoden kummia, Henri Alénia, odotti kukitus Erja Morottajan lyhyen puheen päätteeksi.
Ernest Truely Ernies Pop Up Spa:sta, käy säännöllisesti Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan keskuksessa leikkaamassa kävijöiden hiukset ilmaiseksi.
Matalan kynnyksen periaatteella toimiva Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan keskus on avoinna arkisin, ja tarjoaa kävijöilleen vaatteiden lisäksi muun muassa apua virastoasioihin ja asuntohakemusten tekoon. Talvella ilta kymmenestä aamu kuuteen tila muuttuu Yökeskus Kalkkersiksi, jossa voivat yöpyä ne, joilla ei ole mitään muuta paikkaa mihin mennä.
Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan keskuksessa on tarjolla kattava valikoima hygieniatuotteita kävijöille jaettavaksi sekä lämmintä ruokaa aamupalan ja lounaan muodossa. Tavallisena aamuna kävijöitä on noin 20-30 henkilöä ja lounasaikaan 70-100. Ystävänpäivän joukkoliikenteen lakko vaikutti myös kävijöiden määrään ja salin puolella oli tavanomaista vähemmän ihmisiä.
Vailla vakinaista asuntoa ry:n järjestöassistentti Maarit Kiprianoff, maahanmuuttoasioiden asiantuntija Sulaiman Sulaiman sekä Humanistisen ammattikorkeakoulun työharjoittelija Danielle Aittomäki, antoivat oman työpanoksensa Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan keskuksen ystävänpäivään. Sulaiman on työskennellyt VVa ry:ssä syksystä 2023 saakka ja on jo ehtinyt saada lempinimen ”Sulo”. Hän pystyy auttamaan avun tarvitsijoita seitsemällä eri kielellä.

Kuvat ja teksti: Irene Karlstedt

Lue aiheesta lisää: