Yrittäjä Arja Muhonen
Arja Muhosen mielestä oman ajankäytön hallinnan tunne ja vapaus ovat parasta yrittäjän työssä. Kuva: Sari Korolainen

Arja Muhonen omistaa puolisonsa Ilkka Muhosen kanssa kiinteistöhuoltoyhtiöille tarvikkeita ja palveluita myyvän Malkit Oy:n. Yrittäjän arki on työntäyteistä ja rentoa. Etäkokoukset ja tietokonetyöt hoituvat joustavasti keittiön pöydän ääressä. Puhelut onnistuvat myös Kaitalahden koirapuistosta.

Useita myymälöitä ja verkkokauppaa pyörittävässä firmassa yrittäjä tekee kaikkea laidasta laitaan. Strategisen suunnittelun lisäksi työ vaihtelee hyvin konkreettisiin asioihin sämpylöiden tilauksesta tarrojen tulostukseen. Asiakkaitaan huoltomiehiä Arja kehuu rennoiksi ja maanläheisiksi tyypeiksi, joiden kanssa on mukava tehdä yhteistyötä.

”Hienointa on, että saa itse valita työnsä. On kiva tehdä välillä pikkuasioita ja toisaalta vetää yrityksen suuria linjoja pitkälle tulevaisuuteen.”

Arja kertoo oman elämän ja ajanhallinnan olevan parasta yrittäjän työssä. Salilla voi pistäytyä kesken työpäivän ja koiralenkki onnistuu, kun sille on hyvä hetki.

”Aina voi tulla jotain yllättävää eteen, sen takia päivää ei kannata sopia aivan täyteen”, Arja kertoo.

”Yrittäjän on tärkeää osata myös delegoida”. Hyvä tahdittaja on seiskaluokkalainen Maksim, joka pitää edelleen siitä, että kotona on joku koulun jälkeen paikalla.

Työhousuille uusi hyllypaikka ja verkkokaupan uudistus

Millainen tavallinen työpäivä sitten on?

”Tänään on tyypillinen päivä. Menin Herttoniemen toimistolle tapaamaan meillä aloittavaa harjoittelijaa Samulia ja hänen ohjaajaansa. Kävimme läpi Samulin työtehtäviä. Sen jälkeen kirjoitin viikkoviestiä, joka meillä on tapana lähettää henkilökunnalle joka perjantai”, Arja kuvailee.

”Samalla toimistolla käytiin läpi juoksevia asioita. Kaisa on järjestänyt työhousut uuteen hyllypaikkaan, ja katsoimme sen. Myymälässä vasta-aloittaneen Jirkan kanssa juteltiin, miten työt ovat alkaneet.”

”Kyselin Hekan huoltomiehiltä, kuinka korkealle heillä on lupa nykyään nousta. Aika moni firma on tiukentanut määräyksiä. Voi olla, että joudumme laittamaan joitakin tuotteita poistomyyntiin sen takia”.

Iltapäivällä yrittäjä piti vielä kotona Teams-palaverin verkkokaupan uudistamisesta. Päivän viimeiset puhelut hoituivat koirapuistosta.

Henkilöstöasiat haastavat välillä

Arja vastaa myymälöistä, henkilöstöstä sekä myynnistä ja markkinoinnista. Hankalinta yrittäjän arjessa ovat ikävät henkilöstöasiat. Miten reagoida esimiehenä tilanteeseen, jos joku työntekijä suhtautuu välinpitämättömästi työhönsä.

Malkit on joutunut pitämään myös yt-neuvotteluja. Yrittäjän uraan on mahtunut myös työntekijän irtisanominen.

Yrittäjinä Muhoset ovat työskennelleet vajaat kymmenen vuotta. Ajatus kiinteistöhuollon tarvikemyymälän pyörittämisestä syntyi pitkän etsinnän jälkeen. Ilkka on ollut aina yrittäjä ja toiminut eri aloilla. Arjan mukaan ajatus yhteisestä yrityksestä tuli ensin. Kun yritysideaa ei ollut omasta takaa, pariskunta alkoi hakea sopivaa ostettavaa yritystä.

Ratkaisu on osoittautunut onnistuneeksi. Asiakkaat ovat kommentoineet Malkitin olevan esimerkiksi talkkarin aarreaitta. Asiakkaat toivoivat Helsingin toisen myymälän perustamista lähelle keskustaa, ja näin myös tapahtui.

Arja Muhonen ja Pyry-koira ovat tuttu näky koirapuistossa myös toimistoaikaan.