WWF:n Earth Hour on maailman suurin vuosittainen ympäristötapahtuma. Silloin sadat miljoonat ihmiset ympäri maailman sammuttavat valot eli näyttävät valomerkin luonnon ja ilmaston puolesta. WWF Suomi järjesti ennen varsinaista Earth Houria kaikille avoimet etkot Helsingin Rautatieasemalla lauantaina 23.3.2024.

Tänä vuonna Earth Hour -tapahtumasta viestittiin sloganilla “Anna tunti luonnolle”. Se ohjaa symbolisen valomerkin lisäksi myös konkreettisiin tekoihin, kuten esimerkiksi kokkaamaan kasvisruokaa, keräämään roskia tai viettämään aikaa luonnossa.

WWF:n ruokaohjelman ohjelmajohtaja Stella Höynälänmaa kertoi, ettei tapahtuman idea ole oikeastaan muuttunut, vaan siitä on pyritty viestimään entistä selkeämmin.

“Valojen sammuttamisessa tunnin ajaksi ei ole ollut kyse energiansäästöstä vaan siitä, että on lähetty valomerkki päättäjille ja maailmalle merkiksi siitä, että ollaan huolissaan ilmastosta ja luonnosta ja halutaan toimia sen puolesta”, Höynälänmaa avaa.

Earth Hourin idea on korostaa joukkovoimaa ja yhteisöllisyyttä.

“Yksi tunti voi kuulostaa aika pieneltä määrältä, mutta kun se kerrotaan sadoilla miljoonilla ympäri maailmaa, voimme saada aikaan aika isoja juttuja. Ja tietenkin viesti on selkeä myös poliittisten päättäjien suuntaan”, Höynälänmaa sanoo.

Stella Höynälänmaa, WWF:n ruokaohjelman ohjelmajohtaja.

Musiikkia ja ruokaa – kuten etkoilla kuuluukin

Etkoilla pääosassa ei ollut politiikka, vaan musiikki, söpöt yhteiskuvat pandan kanssa ja inspiraatio kasvisruokaan.

Ruoka on tärkeä osa Earth Houria, sillä ruokavalinnat ovat tärkeimpiä, jokaiselle mahdollisia valintoja ilmaston hyväksi, Höynälänmaa kertoo. Tapahtumassa jaettiin vieraille vegeruokanäytteitä ja havainnollistettiin eri ruokien ilmastovaikutuksia.

Lavalla kuultiin akustista musiikkia Ville Veikan ja Yonan esittämänä. Molemmat ovat tuoneet esiin läheistä luontosuhdettaan ja sen merkitystä musiikin inspiraationa.

Moni pääsi etkojen aikana WWF:n pandan kanssa yhteiskuvaan.
Ville Veikka säesti itseään kitaralla. Hänen kappaleensa Hiljainen kevät kertoo menetyksestä, mutta sisältää myös toiveen, ettei tule koskaan hiljaista kevättä ilman linnunlaulua.
Moni Yonan kappaleista on saanut inspiraationsa luonnosta, kuten myös keikalla kuultu Kannolla.
Earth Hour -etkoille osallistuneet Sofia ja Emilia kertoivat, että luonnolla on tärkeä rooli heidän jokapäiväisessä elämässään. Sofia suosii kasvipohjaista ruokaa ja pitää eläinten oikeuksia tärkeinä. Emilialle luonnossa liikkuminen on tapa rauhoittua. Molemmat aikoivat viettää Earth Houria kotonaan valot sammutettuina.

Teksti ja kuvat: Pia Viinamäki