Viime viikolla 21.-24. maaliskuuta järjestetyt Kevätmessut tarjosivat elämyksiä puutarhanhoidon, mökkeilyn, rakentamisen ja remontoinnin ystäville. Yli 58 000 kävijää keränneessä tapahtumassa oli mukana reilut 500 yritystä.

Ympäri messuhallia kävijät saivat ihastella toinen toistaan upeampia pihaistutusehdotuksia.
Tässä kukkapenkissä pääosassa olivat upeat keväiset narsissit.
Forssalainen Mikko Virkkula esitteli puuveistotaitojaan messukävijöille. Lauantaiaamupäivällä hänen yrityksensä pisteelle oli jo kerääntynyt mukavasti ihmisiä ja hän aloitti päivän ensimmäisten tilausten tekemisen.
Vihdin Omakotiyhdistys ry:n messupaikalla lapset ja vähän vanhemmatkin saivat rakentaa linnunpönttöjä. Rakennuspuuhissa oli opastamassa Pirjo Keto.
Yksi messujen grillikotia, saunoja ja pieniä mökkejä esittelevän osaston vetonauloista oli tämä Påppa-yrityksen peilisauna. Löylykuution sisällä istuessa pystyy näkemään ulos, mutta ulkopuolelta ei näe sisälle, vaan katseen vangitsevat peileihin heijastuvat maisemat.
Pienten mökkien ympärillä kävi kova vilske.
Rakennusosaston helmiä olivat nämä Tapwellin kiiltävät hanat.
Latvialaiset Vladislav Shalgin ja Renat Galeev olivat tulleet myymään puutarhatyökalujaan Riiasta saakka. He pitivät kovasti asiakaskunnasta Suomessa. Kauppiaiden mukaan ihmiset ovat kiinnostuneita kuulemaan, kun he esittelevät tuotteita ja myös kauppaa syntyy enemmän kuin Baltiassa. He olivat myös vaikuttuneita messutapahtuman koosta: Kevätmessut ovat kuulemma todella suuret verrattuna esimerkiksi puolalaisiin messutapahtumiin.
Siskokset Tarja Tapanainen Lappeenrannasta ja Eija Aaltola Kotkasta olivat tulleet messuille katsomaan puutarha- ja mökkitarvikkeita. Kuvassa he juttelevat myyjän kanssa, joka esittelee heille polttavaa WC:tä.
Messuilla oli esillä  myös monenlaista istutettavaa. Tässä on myynnissä perennoja.
Tässä on upea kukkaseossiementen myymälä.
Messuilla oli myös suuri valikoima kaikenlaisia kevät- ja kesäkukkia.
Kekkilän osastolla yrityksen puutarha-asiantuntija Marika Aartokallio kertoi, että messupäivä oli ollut vilkas ja ihmiset olivat tulleet sankoin joukoin fiilistelemään kevättä. Hän oli esittelemässä Kekkilän 100-vuotiasta historiaa: yritys toi ensimmäisenä Suomen markkinoille puutarhalannoitteet ja vuodesta 1952 lähtien myös puutarhamulta on kuulunut valikoimiin. Aartokallio kertoi, että nykyisin heidän puutarhamullassaan on entistä enemmän myös kierrätettäviä raaka-aineita, kuten puukuitua.
Messuilla oli tarjontaa myös rentoutumisesta ja terveydestä kiinnostuneille. Tämä ihanan värikäs teeseinämä houkutteli paljon ihmisiä ostoksille.
Alkava mökkikausi toi ihmisiä Mustangin osastolle, jossa oli erilaisia sähkögrillejä joka makuun.
Lapsiperheitä miellyttivät nämä pihaporealtaiden reunoilla uiskentelevat ankat.
Monet kaupungit ja kunnat olivat esittelemässä messuilla tapahtumiaan ja nähtävyyksiään. Visuaalisuudessaan ja fiiliksessään näyttävin kokonaisuus oli Vihdin kunnalla, joka markkinoi paikkakuntaansa rakkauden lähettiläänä. Kunnan hallintosihteerin Taru Väätäisen (kuvassa vasemmalla) mukaan Vihdissä kannattaa suunnata eritoten Salmen ulkoilualueille ja Nuuksion kansallispuistoon. Kunnan viestintäasiantuntija Anne Virtanen suositteli esimerkiksi Hiidenkirnun festivaaleja heinäkuussa ja paikallisen kesäteatterin Anssi Kelan musiikkiin perustuvaa musiikkinäytelmää.

Kuvat ja tekstit: Satu Karjunen