Peruskoulun opettajana aiemmin työskennellyt Mikko Reitti on viime vuosina toiminut urheiluselostajana. Tähän asti hän on työskennellyt pääosin suunnistuksen ja hiihdon parissa.

Urheiluselostaja Mikko Reitti pitää tärkeänä selostamisessa oman tavan löytämistä. Kuvassa Mikon vieressä on Helsingin olympiastadionin käytöstä poistettu penkki. (Valokuva: Lauri Koivisto)

Urheiluselostaja Mikko Reitti päätyi selostusuralle oman suunnistusseuran kautta. Suunnistustapahtumissa tarvittiin selostajaa, Reitti päätti tarttua haasteeseen.

“Mä halusin kokeilla sitä juttua, tää on hauskaa puuhaa. Pystyy jotenkin tarjoilemaan sitä tunnelmaa. Ja ehkä ne leuat louskuu jotekin rennommin. Siitä se sitten lähti”, Reitti muistelee selostusuransa alkua.

Esikuvikseen Reitti nostaa kolmikon Pekka Oksala, Antero Mertaranta ja Ville Klinga. Reitti on työskennellyt näistä sekä Mertarannan ja Klingan kanssa. Reitti kertoo, että on kuunnellut nuorena eniten Pekka Oksalaa.

“Kerran suunnistuksen Jukolan viestin pimeässä yössä olin vähällä törmätä Pekka Oksalaan”, Reitti muistelee yhtä kohtaamistaan muutama vuotta sitten edesmenneen selostajakonkarin kanssa.

Urheiluselostaja Mikko Reitti unelmoi siitä, että hän saisi selostaa vielä joskus maailmanmestaruuskilpailuja tai olympialaisia.

Kuuntele haastattelu kokonaisuudessaan tästä.

Teksti ja kuvat: Lauri Koivisto