2020-luvulla megailmiöksi noussut Uuden Musiikin Kilpailu moninkertaistaa yleisökapasiteettinsa siirtymällä ensi vuonna Turun Logomosta Suomen suurimmalle areenalle Tampereelle. Tänä vuonna Käärijän Cha Cha Cha on ylittänyt yli 110 miljoonaa kuuntelukertaa Spotifyssa, saanut ihmiset ympäri Euroopan pukeutumaan vihreään ja saavuttanut viisuhistorian toiseksi korkeimman yleisöpistemäärän. Helmikuussa on luvassa musiikin ja politiikan täyteinen superviikonloppu.

UMK:sta on tullut kolmesti putkeen koko Suomen vuoden striimatuin biisi. Kyseiset kappaleet ovat Blind Channelin Dark Side, BESSin Ram pam pam ja Käärijän Cha Cha Cha. Lisäksi  peräti 12 biisiä on ylittänyt platinarajan eli kerännyt yli neljä miljoonaa striimiä Spotifyssa. Ilmiön myötä Suomen suurimmat levy-yhtiöt haluavat laittaa kandidaatin mukaan UMK:hon menestyksen toivossa. Hakijabiisien määrä nousi jälleen tänä vuonna, nyt niitä oli yli 400.

Suomi kuuluu Dark Siden ja Cha Cha Chan myötä niiden viiden maan joukkoon, jotka ovat olleet Euroviisujen lopputuloksissa top 10:ssä tällä vuosikymmenellä vähintään kahdesti. Yhtäkkiä Suomesta on tullut viisujen suurmaa. Jos aiemmin mielestäni viisuvoitto oli epäuskottava haave, nykyään Suomen voi laskea ennakkosuosikkeihin toisen toukokuisen karnevaalin jääkiekon MM-kisojen tapaan.

UMK julkaisi tiedotteessaan myös vihjeitä tulevan vuoden kilpailijoista. Vihje “indie-suosikin uran kenties hienoin kappale” voisi viitata pehmoainoon. Artisti on julkaissut vasta kourallisen biisejä, joten olisi helppo sanoa biisin olevan hänen hienoin kappaleensa. Lisäksi pehmoaino on noussut parissa vuodessa suureen suosioon ja esiintynyt maan isoimmilla festivaaleilla. “Upeaäänisen laulajan voimabiisi” voisi viitata Ellinooraan, sillä artisti on tämän vuoden ollut keikkatauolla, joten hänellä on ollut aikaa biisien kirjoittamiseen. Artistilta löytyy myös useita voimabiisejä ja lauluääni on kiistatta hänen kappaleidensa suurimpia vahvuuksia.

Helmikuussa vietetään koko kansaa koskettava viikonloppu, sillä lauantaina 10.2. valitaan seuraaja Käärijälle ja heti perään sunnuntaina 11.2. seuraaja Sauli Niinistölle, kun järjestetään presidentinvaalin todennäköisenä pidetyn toisen kierroksen tulosilta. On mahdollista, että kisoille julistettaisiin sama voittaja, sillä presidenttiehdokas Pekka Haavisto on myös esittänyt musiikkia taiteilijanimellä DJ Pexi.

Ajatuksella voidaan spekuloida tammikuun alkupuolelle asti, jolloin UMK-artistit vuosimallia 2024 julkaistaan.

Teksti: Joona Kivilahti
Etusivun kuva: Corinne Cumming / EBU