Malaika Mollel on suomalais-tansanialainen taiteilija Helsingistä. ”Mun taide inspiroituu vahvasti mun kummastakin kulttuurista ja niiden fuusioitumisesta”, kertoo Mollel.

Muutama vuosi sitten Malaika Mollel aloitti taulujen maalaamisen omaksi iloksi, kunnes huomasi tässä olevan markkinarako suomalaisen taiteen maailmassa. Taulujen maalaamisen jälkeen hänen työnsä on laajentunut myös vaatesuunnitteluun sekä koru-, keramiikka- ja kuvataiteeseen, jotka ovat myös hänen intohimonsa.

Taiteilijan luomuksia on tällä hetkellä nähtävillä Hakaniemen Hiushuone Dandy:ssä sekä Sushibar & Wine Freda:ssa. Mollelin töitä on myös nähty Muodin Huipulle -ohjelmassa Meri Milashin yllä, Helsingin kaupunginmuseossa Being Black -näyttelyssä, Helsinki Fashion Week:in muotinäytöksessä sekä monissa ravintoloissa, kahviloissa ja baareissa, kuten Grotesk:ssa ja Roasberg Cafe:ssa.

Helsingin lisäksi Mollelin työt ovat leviämässä kovaa vauhtia myös ulkomaille. Taiteilijan toisessa kotimaassa Tansaniassa järjestetään 1.-3.12.2023 Swahili Fashion Week -muotiviikko, joka on hänen uransa seuraava iso askel, ehkä jopa isoin tähän mennessä. Mollelin vaateluomukset pääsevät muotiviikon näyttäville lavoille ja sitä myötä osaksi tämän hetkistä afrikkalaista muotikulttuuria.

Mollel on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä ja julkaiseekin paljon videoita ja kuvia muun muassa muotinäytöksistään ja näyttelyistään Instagram-tilillään @malaikamollelofficial.

Hän on myös läheinen ja paljon vuorovaikutuksessa seuraajiensa kanssa, sillä he ovat päässeet muun muassa edustamaan Mollelin töitä erilaisissa muotinäytöksissä. Mollel julkaisee seuraajiensa ottamia kuvia ja videoita luomuksistaan, kuten tauluista, tauluprinteistä tehdyistä vaatteista, vaatteiden ylijäämäkankaista tehdyistä koruista ja muista asusteista.

Kuvat ja teksti: Cherno Jobe