Käsikonsoleiden suosio on kasvanut ja kilpailu koventunut tekniikan kehittymisen myötä. Nyt kompaktit mukana kulkevat pelikoneet pyörittävät helposti uusimpiakin konsoli- ja PC-pelejä. Tämä taas avaa uusia mahdollisuuksia niin kuluttajille kuin valmistajille. Nyt myös Microsoft haluaa omansa luomalla muutosta pelimarkkinoille omalla käsikonsolillaan ja uudella pelistrategiallaan.
Nintendon alkuperäinen Switch-pelikonsoli julkaistiin maaliskuussa 2017. Samalla se avasi uudenlaisen käsikonsolimarkkinan, joka ei näytä vieläkään hiljentymisen merkkejä.
Laitteen pystyi telakoimaan TV:n viereen ja se toimi kotona kuin normaali videopelikonsoli, mutta se oli mahdollista napata myös mukaan sen integroidun näytön ansiosta. Näin Switch-omistajat pystyivät pelaamaan samoja konsolipelejä esimerkiksi keittiössä, makuuhoneessa, tai työmatkalla vapaasti.
Ensimmäinen Nintendo Switch on myynyt jo yli 153 miljoonaa kappaletta, mikä on hurja määrä ja toiseksi eniten historiassa millekään pelikoneelle. Vasta tänä kesänä Nintendo julkaisi uuden päivitetyn Switch 2 -konsolinsa jolla toivoo voittokulun jatkuvan. Kysyntä on suurta kannettaville laitteille, joilla pystyy pelaamaan klassikoista uusimpiin ja hienoimpiin AAA-peleihin missä vain. Erillinen laite ei kuluta läppärin tai puhelimen akkua, ja lisäksi se sujahtaa kätevästi laukkuun.
Samaan aikaan kuitenkin tekniikka on kehittynyt ja kilpailu koventunut merkittävästi. Markkinoille on saapunut myös muiden valmistajien käsikonsoleita, jotka mahdollistavat laajasti eri pelien pelaamisen missä vain. Toisena merkittävänä laitteena tälle markkinasegmentille voidaan pitää Valven Steam Deckiä. Se mahdollisti täysikokoisten PC-pelien pelaamisen käsikonsolilla tullessaan markkinoille helmikuussa 2022.
Steam Deck on edelleen suosittu laite PC-pelien ystäville ja kulkee monen mukana niin työ- kuin lomamatkoilla. Sen käyttöjärjestelmänä toimii Valven oma Linux-pohjainen Steam OS. Luonnollisesti tämä kuitenkin sitoo käyttäjät ainoastaan Steamin omaan pelikauppaan ja valikoimaan.
Nämä uudet tehokkaat kädessä pidettävät PC-laitteet mahdollistavat Windows käyttöjärjestelmän, joka on monen muun valmistajan valinta alustaksi. Tämä tuo käyttäjälle vapautta valita mitä kautta pelinsä haluaa asentaa ja pelata. Ongelmana on tähän asti ollut kuitenkin Windowsin optimoinnin puute pienille kädessä pidettäville laitteille. Se kuluttaa turhan paljon laitteen resursseja, eikä virrankulutustakaan ole riittävästi optimoitu. Nyt tähän on tulossa muutos, sillä Microsoft on herännyt tämän markkinan merkittävyyteen. Se haluaa pitää Windowsin keskeisenä osana pelaajien kokemusta, sekä oman siivunsa markkinasta.

Kesäkuun alussa Microsoft julkisti Xbox-brändätyn käsikonsolin yhteistyössä Asuksen kanssa. Laitteet tulivat kuluttajien saataville maailmanlaajuisesti lokakuun 16. päivä, myös Suomessa. Käsikonsolista on saatavilla kaksi versiota: ROG Xbox Ally ja ROG Xbox Ally X. Xbox Ally X on selkeästi premium-luokan tuote, sillä se pitää sisällään AMD:n uusimman ja tehokkaimman Ryzen AI Z2 Extreme prosessorin, 24Gt RAM muistia ja lupaa 1080p resoluutiolla 120hz virkistystaajuuden 7” integroidulle näytölle. Xbox Ally on tästä hieman karsitumpi malli ja sisältää vanhemman Ryzen Z2 prosessorin ja 16Gt RAM-muistia. Suomessa uutuudet maksavat hulppeat 949€ ja 599€, mikä on selkeästi segmentin yläkastia kummassakin hintaluokassa.
Suurin innovaatio laitteissa on kuitenkin nimenomaan pelikäyttöön optimointi. Käsikonsolit käynnistyvät suoraan pelitilassa olevaan Xbox Full-Screen Experience -käyttöliittymään. Kaikki ylimääräiset Windowsin toiminnot jäävät siis latautumatta ja näin ollen säästävät laitteen resursseja pelaamiseen. Microsoftin mukaan tämän pitäisi sujuvoittaa pelikäyttöä ja parantaa laitteiden akunkestoa huomattavasti.
Lisäksi laitteesta tekee merkittävän se, että Xbox-käyttöliittymään on mahdollista lisätä myös esimerkiksi Steamin ja Epic Games Storen pelikirjastot samaan näkymään. Näin Xbox-käyttäjän Game Pass -tilauksen pelit, sekä ostetut PC-pelit muilta isoilta toimijoilta löytyvät samasta paikasta optimoidusti. Tervetullut kehitysaskel, minkä pitäisi vähentää applikaatiosta toiseen hyppimistä.
Syytä siihen miksi Microsoft ja Xbox avaavat oviaan näin avoimesti muille toimijoille tuskin tarvitsee kaukaa hakea. Yhtiö viimeisteli lokakuussa 2023 kaikkien aikojen suurimmat pelialan kaupat ostamalla Activision Blizzardin päätähuimaavalla 68.7 miljardilla dollarilla. Näin tehden itsestään yhden suurimmista peliyhtiöistä ja pelien julkaisijoista. Tälle investoinnille pitää saada katetta, joten koko pelimarkkina houkuttaa yli laite- ja alustarajojen.
Tämä on suurin muutos vuosikymmeniin kun Xboxin parhaatkin pelit alkavat löytyä kaikilta pelialustoilta, jopa pahimmalta kilpailijalta Sonyn Playstationilta. Liike on kannattanut, sillä Playstationin myydyimpien pelien kärkisijoilla keikkuu jatkuvasti Xbox-pelistudioiden pelit. Tämä osittain pakottaa myös Sonyn jakamaan omia eksklusiivi-pelejään vähintään PC:lle, ellei peräti suoraan Xboxille asti. Konsolimaailman ulkopuolella on vielä rutkasti pelimarkkinaa tarjolla ja AAA-pelien kehittäminen on liian kallista vain omalle alustalle julkaistavaksi. Huvittavaa sinällään, sillä uuden ROG Xbox Allyn ollessa pieni Windows 11 pohjainen PC-laite, voi sillä Steamin kautta pelata nyt myös Playstationin parhaita pelejä, halusi Sony sitä tai ei.
Maailman taloustilanteen kiristyessä on selvää, että kuluttajat eivät ole aivan yhtä innokkaita hankkimaan uutta laitetta vain sen takia että pystyisivät pelaamaan yhtä tiettyä peliä. He haluavat pelata juuri sillä laitteella joka heiltä jo löytyy, tai hankkia sellaisen jolla mahdollisimman monen huippupelin pelaaminen jatkossa onnistuu.
Tänä vuonna Xbox on luopunut kovaan tahtiin omista eksklusiivi-peleistään ja julkaissut niitä kilpailijoiden alustoille ansiokkaasti. Tämä trendi todennäköisesti jatkuu myös tulevaisuudessa ja kilvoittaa muutkin mukaan. Lisämarkkina pelien kehittäjille varmasti maistuu. Monet pelaajat vielä puolustavat intohimoisesti omaa ekosysteemiään, mutta tulevaisuudessa mieli tulee todenäköisesti muuttumaan kun laitekohtaiset yksinoikeudet vähenevät huomattavasti. On vain hyvä asia saada erinomaisia pelejä suuremmalle kuluttajakunnalle, kaikki voittavat.
Teksti ja etusivun kuva: Jarkko Ruuska









