Naistenpäivää vietetään tiistaina 8.3.2022, ja ajattelin valmistaa omalle elämäni naiselle jotain, minkä tekeminen ei vie tunteja keittiössä, mutta joka vaikuttaisi kuitenkin siltä, että jaksan nähdä vaivaa. Päädyin tutkimaan reseptivihkoja, ja osittain vallitsevan maailmantilanteen johdosta päädyin tutkimaan nimenomaan Kiovan kanaa, tai siis Kievin kanaa. Molempia kirjoitusasuja kun käytetään, tulee aivan mieleen ikuinen vasta vai vihta -keskustelu.

Huomasin reseptejä tutkiessani, ettei reseptillä nimestään huolimatta ollut juuri mitään tekemistä kaimakaupunkinsa kanssa, vaan sen juuret johtavat aina Ranskaan ja 1800-luvulle saakka. Venäläiset keittiömestarit 1800-luvulla hakivat, monien muiden tavoin, vaikutteita ja inspiraatiota ranskalaisesta keittiöstä, ja toivat 1800-luvun aikana, muodossa jos toisessa, reseptin Venäjälle. Resepti alkoi vakiintumaan nykyiseen muotoonsa 1900-luvun taitteessa ja 1915 resepti löytyi jo kotirouville tarkoitetusta reseptikirjasta.

Historiaa kyseisellä annoksella riittää enemmän kuin minäkään jaksaisin selittää. Perinteikäs, klassinen ja aivan uskomattoman maukas olkoot siis minun panokseni sen historiasta.

Reseptejä löytyi pienillä muunnoksilla niin monia kuin on kokkeja, joten minäkin päätin tehdä hieman reseptistä poiketen ja tehkää tekin!

Valmistus

Ota voi sulamaan mielellään jopa tuntia ennen valmisteluiden aloitusta, jotta se olisi helpommin muokattavissa.

Ota kana ulos jääkaapista samalla, kun aloitat maustevoin valmistamisen, oppivat olemaan (sekä ovat mukavampia käsitellä)

Maustevoi

100 grammaa voita

puolikas ruukku persiljaa

reilu ruokalusikallinen sitruunamehua

1-2 valkosipulinkynttä

Suolaa ja pippuria oman maun mukaan

Silppua persilja sekä hienonna valkosipuli.

Laita kaikki ainesosat kulhoon ja käytä esim. haarukkaa vaivaamiseen.

Kun maustevoi alkaa näyttää tasaisemmalta, ota leivinpaperia ja laita maustevoi leivinpaperin päälle (huom ei alle!).

Levittele maustevoi tasaiseksi levyksi ja laita hetkeksi pakkaseen.

Kana ja leivitys

4 kappaletta kanan rintafileitä (tai muita kanafileitä, mutta ohuempia on hankalampi käsitellä)

1 dl vehnäjauhoja

1,5 dl korppujauhoja

2 kappaletta kananmunia

Laita uuni hyvissä ajoin lämpiämään 200-asteeseen. Aseta kanat leikkuulaudalle, sekä kaiva kaikki muut ainekset valmiiksi.

Ota fileointiveitsi esiin ja tee sillä tasku kanan sisälle aloittaen paksuimmasta kohdasta.

Jos et omista fileointiveistä, perinteinen vihannesveitsi ajaa hyvin asian, tai kauppareissu Ikeaan.

Kun olet saanut purettua agressiosi kanaan, ota maustevoi pakkasesta ja pilko pienemmiksi paloiksi. Huom.sopiva palan koko määräytyy reiän koon mukaan! Työnnä maustevoi fileen “taskuun” ja onnittele itseäsi! Olet jo yli puolenvälin!

Ota esiin kolme lautasta tai muuta astiaa, joista yhteen laitat jauhot, toiseen korppujauhot ja

kolmanteen laitat munat, jotka olet vatkannut kuitenkin ensin. Ota kiinni kanasta, ja perusteellisesti pyörittele ensin jauhoissa, sitten munassa ja viimeisenä korppujauhoissa. Siirrä leivitetyt kanat omaan astiaan odottamaan tuomiota.

Ota paras paistinpannusi (suosittelen hiiliteräspannua) ja lisää siihen reilu nokare voita sekä pieni loraus öljyä. Lämmitä pannu kuumaksi ja laita kanat käristymään. Paista kanoista keskilämmöllä kauniin kultaisen ruskeita. Laita paistetut kanat suoraan vuokaan ja peitä vuoka foliolla. Paista uunissa 15 minuuttia 200-asteessa.

Hiiliteräspaistinpannu toimii kaikkeen paistamiseen loistavasti. Mitä enemmän sitä käytät sen parempaa sillä tulee.

Voit tarjota fileitä monilla lisukkeilla, mutta perinteisesti perunamuusi sekä herneet ovat olleet voittamaton yhdistelmä.Päädyin itse käyttämään valmista perunamuusijauhetta, sillä äitini sanoin, “elämä on liian lyhyt”. Suosittelisin käyttämään suhteettoman määrän voita tuomaan muussiin makua. Kun kaikki on valmista, yritä parhaasi mukaan tehdä ruuasta miellyttävän näköistä, mutta älä huoli, vaikka ulkonäkö epäonnistuisi, korvaa maku sen korkojen kera.

Päädyin itse käyttämään estettisesti mielyttävää tarjoiluastiaa, suosittelen syömisen kannalta kuitenkin lautasta.