Kuluva talvi on tarjonnut Etelä-Suomea myöten loistavat mahdollisuudet monipuoliseen ulkoliikuntaan.

Yksi Uudenmaan suosituimmista ulkoliikuntapaikoista on ollut Tuusulanjärvi. Järvelle on ajettu pisimmillään yli 15 kilometriä pitkä rata, joka mahdollistaa muun muassa retkiluistelun, potkukelkkailun sekä perinteisen lenkkeilyn. Matkaa voi taittaa lyhyempiä pätkiä, mutta myös siirtyminen Tuusulasta Järvenpään keskustaan onnistuu jääradan kautta.

Viikonloppuisin järvellä onkin ollut väkeä ruuhkaksi asti. Harmaana tiistaina alkuillasta muutama ulkoilija oli lähtenyt uhmaamaan säätä idyllisessä Tuusulan kulttuurimaisemassa, mutta mistään yleisöryntäyksestä ei voi puhua. Viikonloppuisin, sekä hyvällä säällä myös arkisin tilanne on toinen. Ensimmäisinä viikonloppuina jääradan avaamisen jälkeen luistelulle oli vaikea jopa löytää tilaa, koska ihmisiä oli kuin Lahdentien juhannusruuhkassa.

Vantaalainen Tiia oli päättänyt rohkeasti lähteä uuden lajin kokeiluun monen vuoden harkinnan jälkeen.

“Olen monesti miettinyt, että olisi kiva päästä kokeilemaan retkiluistelua, kun nautin muutenkin luonnossa liikkumisesta sekä retkeilystä”, Tiia kertoo.

Gustavelundista vuokratamineilla jääradalle

Gustavelund on keskeisellä paikalla Tuusulanjärveä ja siis oiva paikka sijoittaa talviurheilun välinevuokraamo. Kokoushotelli on aivan järven rannassa, joten liikkumaan lähteminen tapahtuu sujuvasti. Vuokrauspalvelusta saa alleen joko retkiluistimet, potkukelkan tai lumikengät. Vuokraus tapahtuu vaivattomasti asiantuntevan vuokraajan ohjeistuksella. Uusien talviliikuntamuotojen kokeilu on myös tehty helpoksi, sillä välineiden vuokraus on kohtalaisen edullista. Retkiluistimet tai potkukelkan saa jalkojensa alle 20 eurolla kahdeksi tunniksi, lumikengät samaksi ajaksi 15 eurolla. Myös opastusta itse luisteluun sai ainakin tiistaina alkuillasta todella kattavasti. Toki voi olla, että ruuhka-aikana opastus voi olla vähemmän kattavaa, mikä toki on hyvin ymmärrettävää.

Ensikertalaisten reppuun oli pakattuna termoskannuun kahvia, jotta päästiin oikeaan retkeilyn tunnelmaan.

Järvireitillä on huomioitu todella hienosti nimenomaan pidempiä aikoja ulkoillen viettävien ihmisten tarpeet, kun nuotiopaikkoja sekä muitakin taukopaikkoja on tarjolla runsaasti. Vuonna 2019 valmistunut Fjällbon laituri on hieno luomus myös talvella, kun sitä pääsee ihastelemaan järveltä päin, ja siinäkös pitkän luistelun jälkeen kahvi maistuukin erityisen hyvältä. Myös Sarvikalliolla sekä Anttilanrannassa pääsee viettämään taukoja vaikka nuotiomakkaraa paistellen.

Jopa harmaana tiistaipäivänä kun retkiluistimia ensimmäistä kertaa jalkaansa vetäessään voi kokea, että nyt ollaan hienossa paikassa tekemässä jotain kivaa, ja voi hyvin ymmärtää, miksi paikka kerää niin paljon ihmisiä. Ensikertalaisina laiturin reunalla luistimet jalassaan voi kokea innostusta sekä jopa pientä luottamusta siihen, että tämähän menee kun vanhalla tekijällä.

Homma alkaa nopeasti sujumaan

Hyvistä ja asiantuntevista vuokraamon ohjeista huolimatta jopa kokeneellekin luistelijalle todellisuus voi iskeä aika kovin vasten kasvoja, kun retkiluistimen terät piirtävät ensimmäiset vetonsa luonnon jäähän. Homma ei olekaan ihan niin yksinkertaista kuin voisi äkkiseltään kuvitella. Kuitenkin hetken monoihin ja irtoteriin totuttelun jälkeen homma alkaa luistaa. Reilun puolentoista tunnin luistelun ja kulttuurimaisemasta nauttimisen jälkeen Tiia toteaa, että varmasti lähtee retkiluistelemaan myös toiste.

“Oli tosi kivaa. Alkuun yllättävän hankalaa, mutta nopeasti se lähti sitten sujumaan. Kun saa homman jujusta kiinni, eteneminen on vaivatonta ja nopeaa. En varmasti lähtisi tätä varsinaisena harjoittelumuotona toteuttamaan, mutta juuri retkeilyn kannalta aivan loistavaa ajanvietettä. Kun on hyvää seuraa, hyvät eväät ja hyvät välineet niin varmasti täällä viihtyy pidempiäkin aikoja.”

Vielä kerkeää kevään jäille

Nyt kun kevät tekee tuloaan, on Gustavelundista lähtevä reitti lyhentynyt noin puoleen siitä, mitä se on pisimmillään talven aikana ollut. Luonnonjää on kärsinyt jo jonkin verran päivällä porottavasta auringosta, ja pinta on jopa retkiluistimilla hieman hankalakulkuista. Kuitenkin on todettava, että kyllä sitä lyhyemmälläkin reitillä pääsee tekemisen makuun ja lajista saa todella hyvän kuvan. Erittäin suositeltava liikuntamuoto kokeiltavaksi hyvinkin pienellä kynnyksellä. Kun ei ole kiire minnekään, voi vaan nauttia raikkaasta ulkoilmasta ja retkeilyn tuomasta pienestä tauosta arjen aherrukseen.

Järveltä pääsee ihastelemaan muun muassa Tuusulan kirkkoa ja Halosenniemeä.