Kaupungissa sähkötakseilla ajavat ovat törmänneet valtavaan haasteeseen ladata autoaan pikalatureilla, koska ne ovat joko täynnä takseja tai muita tieliikennekäyttäjiä. Monella taksiautoilijalla esim. Helsingissä on mennyt monia tunteja hukkaan aikaa, kun ovat joutuneet pitkin kaupunkia ajella ja etsiä vapaata pikalatauspaikkaa. Moni ammattiautoilija tämän ongelman johdosta menettänyt valtavasti asiakkaita ja tuloja. Suurin osa toivoo pikaista ratkaisua ongelmaan.

Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola kommentoi Kaupunkikanavalle ongelmaa.

– Tämän takia juuri tarvitaan niitä erityisesti ammattiautoilijalle tarkoitettuja paikkoja, koska monesti ihmiset jättävät autojaan parkkiin sähköauton latauspaikoille enemmäksi aikaa mitä lataus edellyttää ja tämän johdosta ruuhkauttaa latausinfrastuktuuria. Myös Helsingin lentokentällä ihmetyttää, että miksi ihmeessä Finavia ei ole lentoasemalla rakentanut yhtään latauspaikkaa, vaikka Helsingin lentokentällä kilpailutettiin taksiliikenne 3 eri operaattorille ja yhtenä ehtona oli, että takseista on sähkötakseja tietty määrä. Yhtäkään latauspaikkaa ei sinne ole vieläkään rakennettu, vaikka juuri siellä lataus olisi todella oivallista, koska taksit saapuvat tietyssä jonotusjärjestyksessä ja aikaa lataukselle olisi sopivasti, ihmettelee Jaakola.

Isoilla kaupungeilla on suurin ongelma

Erityisesti Jaakola näkee tämän kaupunkien ongelmana. Maaseudulla se ei ole niin iso ongelma, koska siellä taksiyrittäjillä on kotona yön aikana mahdollisuus ladata autoa. Kaupungissa taksit liikkuvat enemmän ja tarve ladata autoa kesken vuoron on huomattavasti suurempi.

– Asia on ollut jo pitkään keskusteluissa. On ollut pitkään jo tiedossa liikenteen sähköistyminen. Me ollaan lähestytty jo vuosi sitten kaikkia Suomen kuntia, kun oli jo silloin tiedossa, että elvytysrahaa on jaossa, että ruvettaisiin rakentaa latausinfrastruktuuria. Yksi kunta vastasi meille ja se ei ollut Helsinki, mutta Helsinki oli ainut kuka reagoi pyyntöihin rakentamalla 8 kappaletta taksiautoilijoiden latauspaikkaa ensi vuonna, kommentoi Jaakola.

Jaakolan mielestä 8 latauspaikkaa takseille on hyvä alku, mutta ei missään nimessä riitä pk-seudulle, vaan niitä pitäisi olla reilusti enemmän.

Sähköautoilu on vain siirtymävaihde vetyautoilulle?

Kysyttäessä Jaakolalta sähköautoilusta ja sen tulevaisuudesta, niin mietteliään oloinen Jaakola vastaa.

– Näin autoinsinöörin näkökulmasta katsottuna, niin sähkötaksi on vain tällainen siirtymävaihde, kun hiilidioksidipäästöt pitää saada alas ja se on nopein tie siihen tällä hetkellä. Itselläni henkilökohtaisesti minulla on vahva usko vetytalouteen, kun se sähköauton ongelmaa ei ole 100 vuodessa ratkaistu niin en usko ratkeavan nytkään. Kun mennään 10-15 vuotta eteenpäin, niin uskoisin vahvasti siihen, että vety tulee korvaamaan polttoaineena sähkön.

Teksti: Antti Kurhinen
Kuvat: Pixabay