Mirja Neuvonen on työskennellyt Helsingin kaupunginteatterin yleisötyövastaavana 13 vuotta. Hän kertoo työn vuosien varrella levittyneen jatkuvasti enemmän ihmisten pariin pois teatteritalolta.

Mirja Neuvonen on teatterin yleisötyön konkareita Suomessa (kuva: Lauri Koivisto)

Helsingin kaupunginteatterin yleisötyövastaava Mirja Neuvonen on tehnyt monipuolisesti yleisötyötä vuosien ajan.

“Tarkemmin sanottuna yleisötyö on esimerkiksi taiteilijatapaamisia, kulissikierroksia, avoimien ovien- tilaisuuksia ja pitempiä projekteja”, Neuvonen kertoo.

Tällaisista kauemman kestävistä projekteista Neuvonen nostaa esille tällä hetkellä käynnissä olevat Valokeilassa koillinen ja Nuori näyttämö. Valokeilassa koillinen- projekti eteni aikataulussa myös koronan aikana.

“Koronasta huolimatta heillä on koillis-Helsingissä nyt syyskuussa ensi-ilta. He ovat toimineet nyt etälaitteiden avulla ja lisäksi harjoitelleet ulkona. Tämä kertoo paljon siitä, että ihmisillä on paljon tarvetta toimia”, Neuvonen sanoo.

Neuvonen kertoo aloittaneensa kolmetoista vuotta sitten Helsingin kaupunginteatterin yleisötyössä.

“Tuolloin ympäri Suomea meitä työskenteli varmaan kolme ihmistä teattereiden yleisötyössä. Näiden työvuosieni aikana teattereiden yleisötyöntekijöiden määrä on noin kymmenkertaistunut maamme teattereissa. Suomessa siis teattereiden yleisötyö on aika uusi juttu, mutta esimerkiksi Englannissa tätä on tehty kauan”, Neuvonen avaa tilannetta.

“Yleisötyöntekijöitä on teattereissa monenlaisilla taustoilla. Itse olen pedagogi, osa on näyttelijöitä, jotkut ovat viestintätaustalla ja monilla muillakin koulutuksella löytyy yleisötyöntekijöitä. Jokainen yleisötyöntekijä tekee vahvasti omasta taustastaan tätä työtä”, Neuvonen sanoo.

“Omien HKT-vuosieni aikana yleisötyö on paljon kasvanut ja kehittynyt. Ennen kaikkea se on paljon levinnyt teatteritalon ulkopuolelle ympäri kaupunkia. Kokoajan kuitenkin tärkeintä on ollut se, että kaikki tehdään yleisöä varten”, Neuvonen kertoo.

Päiväni murmelina on Helsingin kaupunginteatterin tämän syksyn ensi-iltoja. Mirja Neuvonen tarkastelee tässä näytelmässä pääroolissa olevan Lari Halmeen pahviversiota (kuva: Lauri Koivisto)

Korona-aikan vaikutukset yleisötyöhön

Yleisötyövastaava Mirja Neuvonen kertoo koronan vaikuttaneen paljon yleisötyön toteuttamiseen.

“Tosi vähän on tehty mitään teatteritalon sisällä. Yleisötyö on kuitenkin jatkunut ympäri kaupunkia ja lisäksi etänä. Virtuaalilaitteilla on esimerkiksi ilahdutettu vanhempia ihmisiä hoitolaitoksissa. Tänä aikana meillä on ollut aikaa tehdä rästiin jääneitä töitä. Tällaisia ovat esimerkiksi monet materiaalit ja videot”, Neuvonen kertaa viime kuukausien tapahtumia.

“Kaikkiaan korona-aika on pakottanut tekemään uudella tavalla yleisötyötä. Tosin jotkin näistä uusista toimintatavoista jäävät varmasti myös koronan jälkeenkin käyttöön”, Neuvonen pohtii.

“Eniten tässä korona-ajassa harmittaa se, ettei ole suoraa kontaktia yleisön kanssa”, Neuvonen toteaa lopuksi.

Lauri Koivisto

Artikkelikuva: (Kuva: Wikipedia)