Riski jäädä asunnottomaksi on suurempi pienituloisilla, maahanmuuttajataustaisilla sekä päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivillä. Pääkaupunkiseudulla korkeat vuokrat ja pula kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista tuottavat asunnottomuutta. (Kuva: Pixabay, Manuel Alvarez)

Helsingin kaduilla elävien asunnottomien tilanne on heikentynyt koronaepidemian aikana. Asunnottomat ovat olleet heikommassa kunnossa ja nälkäisempiä kuin normaaliolosuhteissa.

Koronaepidemian kiihdyttyä maaliskuussa asunnottomien palvelut huononivat huomattavasti. Osa asunnottomille tarkoitetuista päiväkeskuksista joutui sulkemaan ovensa joksikin aikaa ja asunnottomien yöpaikat toimivat äärirajoilla. Päiväkeskuksissa asunnottomilla on ollut mahdollisuus peseytyä, pestä vaatteita ja ruokailla. Yöpaikoissa on järjestetty hätämajoitusta.

Vaikka asunnottomien palvelukeskukset ovat syksyyn mennessä avanneet oviaan yksi toisensa jälkeen, eivät ne toimi normaalikapasiteetillaan vieläkään, sillä niiden kävijämääriä rajoitetaan koronatilanteesta johtuvien turvallisuusohjeiden puitteissa.

Vailla vakinaista asuntoa (Vva) ry:n toiminnanjohtajan Sanna Tiivolan mukaan järjestön ylläpitämiin päiväkeskus Vepaan ja yökeskus Kalkkersiin Sörnäisissä on ollut koko ajan enemmän tulijoita kuin sisälle on voitu ottaa. Vva ei sulkenut koronaepidemian puhjettua matalan kynnyksen paikkojaan.

”Ihmiset ovat olleet paljon heikommassa kunnossa koronatilanteen aikana. Heidän auttamisessaan on ollut etusijalla perustarpeiden tyydyttäminen. Olemme tarjonneet heille ruokaa, hygieniaa ja puhtaita vaatteita sekä auttaneet asioiden hoitamisessa”, Tiivola kertoo.

Myös Sininauhasäätiössä on huomattu asunnottomien kunnon heikkeneminen koronaepidemian aikana. Sininauhasäätiö ylläpitää päiväkeskus Illusiaa Vallillassa ja Naisten tupaa Töölössä sekä Nuoli – nuorten kohtaamis- ja tukipistettä yhdessä Vva ry:n kanssa.

”Ihmiset ovat nälkäisempiä ja likaisempia kuin ennen. Lisäksi on havaittavissa, että päihteiden sekakäyttö on lisääntynyt kaduilla entisestään”, kertoo Sininauhasäätiön toimitusjohtaja Kimmo Karvonen.

Helsingin kaupungin Hietaniemenkadun palvelukeskuksessa hätämajoituspaikoille on ollut keväästä lähtien kova kysyntä, ja hätämajoituspaikat ovat täyttyneet jo alkuillasta. Moni tulee jonottamaan majoituspaikkaa jo monta tuntia ennen paikan avautumista. Hietaniemenkadun palvelukeskus tarjoaa helsinkiläisille asunnottomille hätämajoituksen lisäksi tilapäisasumista, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, ravintopalvelua sekä sauna- ja pesulapalvelua.

”Koronaepidemian vuoksi osa asunnottomista on joutunut hakeutumaan hätämajoitukseen, kun ei ole voinut enää yöpyä sukulaisten tai tuttavien luona”, kertoo Hietaniemenkadun palvelukeskuksen johtaja Anna-Maija Josefsson.

Suomessa oli vuoden 2019 lopussa 4 600 yksin elävää asunnotonta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn mukaan. Heistä yli 60 prosenttia elää pääkaupunkiseudulla.

Teksti: Tuija Tervo

Artikkelikuva: Pixabay, Leroy-Skalstad