Hietalahden kirpputorilla on myynnissä erityisesti astioita ja lasitavaraa.

Korona kuritti kirpputoritoimintaa. Helsingin Hietalahden torilla kesäkauden kirpputorimyynti päästiin käynnistämään vasta 1.8. Viikonloppuisin torilla on riittänyt kävijöitä tungokseen asti, mutta arkipäivisin ihmismassoja pelkääväkin voi uskaltautua torille.

Elokuun viimeisenä keskiviikkona paras kirpparisesonki on jo ohi, mikä näkyy myyjien ja asiakkaiden määrissä Hietalahden torilla. Puolen päivän aikaan torilla on kymmenkunta myyjää, asiakkaita suurin piirtein saman verran. Turvaväli on helppo pitää, jos haluaa sosiaalista etäisyyttä.

Kirpputorin myyjillä on aikaa keskustella asiakkaiden kanssa ja tunnelma on leppoisa. Toria ympäröivät hienot historialliset rakennukset ja takana häämöttävä telakka luovat ainutlaatuisen miljöön. Eipä ihme, että näissä puitteissa on Hietalahdessa pidetty kirpputoria jo 40 vuotta.

Heidi Lintinen tuli etsimään kirpputorilta erikoisia vaatteita.

Hietalahdesta löytyy retroa

Helsingin kaupungin ylläpitämällä Hietalahden kirpputorilla saa myydä henkilökohtaisesta käytöstä poistunutta tavaraa. Tyypillisimmillään torilla on myynnissä vähän kaikkea, mutta erityisesti kodin esineitä ja lasitavaraa.

Hetken mielijohteesta torilla piipahtaneen Heidi Lintisen mielestä Hietalahdesta kannattaa etsiä erityisesti retroa – varsinkin sisustusesineitä ja astioita. Itse hän tuli katsomaan myynnissä olevia vaatteita. Löytyisikö jotain erilaista, mitä ei kaupoissa ole myytävänä.

– Kävin asioilla tässä lähellä ja huomasin, että kirpputori oli auki. Aikaisemmin asuin näillä kulmilla ja kävin täällä useinkin, joten tämä on tuttu paikka. Olen innokas kierrättäjä ja käyn usein kirpputoreilla, Lintinen kertoo.

– Kirpputorille saapuessani yritän yleensä ensimmäisenä bongata itseni kokoisen ja tyylisen myyjän ja menen tutustumaan hänen vaatetarjontaansa, Lintinen jatkaa.

Micaela Winqvist kauppasi kodin irtaimistoa, astioita, koriste-esineitä, vaatteita ja kenkiä.

Korona on rokottanut myyntipaikkoja

Torilla kodin irtaimistoa ja vaatteita myyvän Micaela Winqvistin mukaan kauppa käy torilla parhaiten arkisin aamulla kirpputorin avauduttua, puolilta päivin lounasaikaan sekä kello 15–16, ihmisten palatessa töistä kotiin. Winqvistillä on tästä kokemusta, sillä hän on käynyt Hietalahdessa myymässä tavaroitaan lähes joka arkipäivä viimeisen kahden viikon ajan.

Tänään kauppa ei käy yhtä hyvin kuin normaalisti. Winqvist on tienannut yleensä 100–120 euroa päivässä. Tänään 100 euroakin on jo saavutus.

– Yleensä saan myytyä kaiken, mitä olen ottanut torille mukaan, mutta tänään tekee tiukkaa. Ehkä se vaikuttaa kaupankäyntiin, että nyt on loppukuukausi, joten ihmisillä ei ole enää rahaa käytettävissä, Winqvist pohtii.

Euron korit ovat Micaela Winqvistin myyntivaltti. Ihmiset tykkäävät ostaa pikkurahalla.

Koronaepidemian vuoksi kirpputorin myyntipaikkoja on vähennetty huomattavasti. Normaalisti torille myydään 127 myyntipaikkaa. Tällä hetkellä myynnissä on ainoastaan 45 paikkaa, jotta voidaan turvata myyjien ja asiakkaiden turvavälit. Myyntipaikkojen pudottaminen ei ole kaikkien mieleen.

– Koronarajoituksia ehkä vähän liioitellaan. Torille sopisi enemmänkin myyjiä, ilman että kenenkään turvallisuus vaarantuisi, sanoo Micaela Winqvist.

Koronaepidemian vuoksi kirpputorin myyntipaikkoja on vähennetty, jotta voidaan säilyttää turvavälit.

Kuvat: Tuija Tervo