Viime viikonloppuna Qatarin GP:ssä ajettiin hengenvaarallisissa olosuhteissa. Kuumuus vei kuskeja sairaalaan kisan jälkeen.

Viime viikonloppuna ajettiin kauden kahdeksastoista F1-kisa. Viikonlopun aikana Max Verstappen vei mestaruuden kolmannen kerran peräkkäin, mutta tämä jäi vain pieneksi puheenaiheeksi hengenvaarallisten olosuhteiden takia. Lämpötila paikan päällä nousi yli kolmeenkymmeneen asteeseen ja ilman kosteus oli yli 70%, joten olosuhteet olivat todella tukalat kuskeille.

Max Verstappen ajoi kolmanteen mestaruuteensa Qatarissa. KUVA: Pixabay

Monet kuskit ilmoittivat kisan jälkeen, että tämä oli raskain ja kamalin kisa, jonka he olivat uransa aikana ajaneet. Kuumuus auton sisällä nousi korkeaksi, ja useat kuljettajat kärsivät nestehukasta. Esimerkiksi Logan Sargeant joutui jättämään kisan kokonaan kesken huonon olon vuoksi.

Esteban Ocon ilmoitti kisan jälkeen oksentaneensa usean kerran kypäränsä sisään kierroksilla 16–17. Hän ajoi tästä huolimatta kilpailun loppuun saakka – yhteensä 57 kierrosta. Joillakin kilpailijoista loppui happi kypärän sisältä, ja he joutuivat tämän takia avaamaan kypäränsä visiirin, noin kolmensadan kilometrin tuntivauhdissa, jotta he saisivat edes hiukan ilmaa sekä viilennystä itselleen.

Fernando Alonso ilmoitti kesken kilpailun hänen istuimensa tuntuvan kuin se palaisi ja ehdotti insinöörilleen, että hänen päälleen esimerkiksi heitettäisiin vettä varikkopysähdyksen aikana. Myös Lance Stroll oli pyörtynyt hetkeksi autoonsa ajaessaan kolmensadan kilometrin tuntivauhtia.

Kun kuljettajat kilpailun loputtua pysäköivät autojaan, oli usealla kuskilla hankaluuksia nousta ulos autostaan. Alex Albonilla kesti useita minuutteja päästä pois autostaan huonon vointinsa vuoksi. Myös useat kuskit joutuivat käymään terveyskeskuksessa kilpailun jälkeen nestehukan ja huonovointisuuden vuoksi.

Kuumuus ei ollut ainoa ongelma Qatarin kilpailussa. Rengaskuluma radalla oli korkea terävien kulmakivien takia. Tämän takia FIA:n täytyi tehdä päätös että kuskit tekevät vähintään kolme pysähdystä kilpailun aikana. Kuskit eivät siis saaneet ajaa renkaillaan kahdeksaatoista kierrosta pidempään.

Qatarin GP on mukana formula 1 -kisakalenterissa ainakin vuoteen 2032 asti. Kisan ajankohtaa tullaan siirtämään myöhemmäksi, jotta tämän laiselta kuumuudelta vältyttäisiin.