Korona-aika on tuonut monia uusia käytäntöjä Helsingin kaupunginteatterin käytäntöihin (kuva: Wikipedia)

Korona-virus on vaikuttanut paljon monien alojen työntekoon ja työpaikkoihin. Yksi tällainen ala on kulttuuriala ja erityisesti esittävät taiteet. Helsingin kaupunginteatterissa otetaan huomioon monella tavalla turvallisuusnäkökulmat.

Korona-ajan alkaessa Helsingin kaupunginteatteri reagoi nopeasti ja monipuolisesti uuteen tilanteeseen. Kokoontumisrajoitus pakotti keväällä teatterin lopettamaan esitystoiminnan pari kuukautta aiottua aiemmin.

Koko korona-ajan teatteri on tehnyt tiiviisti yhteistyötä viranomaisten ja muiden teattereiden kanssa.

Teatteriväen uudet kuviot

Helsingin kaupunginteatterissa työskentelee yhteensä noin 200 henkilöä. Korona-ajan alkaessa kaikki heistä, joilla oli vaan mahdollista, siirtyivät etätyöhön. Teatterissa työskentelee myös sellaisia ammattiryhmiä, joiden etätyöskentely on kokonaan tai lähes kokonaan mahdotonta. Tällaisia ovat esimerkiksi lavasterakentajat.

Taiteelliset työryhmät jatkoivat tai aloittivat harjoitusprosesseja etätyöskentelyssä.

“Jopa musikaalien lauluja harjoiteltiin etänä sähköisten ohjelmien avulla”, kertoo Helsingin kaupunginteatterin yleisötyövastaava Mirja Neuvonen.

Parisen kuukautta keväällä työryhmät työskentelivät etänä. Yksi koronaan liittyvä ratkaisu oli myös lomien aikaistaminen. Näyttelijät jäivät lomille noin kuukautta suunniteltua ennen ja palasivat lomalta saman verran normaalia aiemmin takaisin harjoittelemaan.

Koronasta huolimatta harjoituksissa oli koko ajan ajatus, että ensimmäiset näytelmät tulevat ensi-iltaan elokuussa. Tämä suunnitelma toteutukin aiotusti.

Koronan seurauksena eri näytelmien taiteelliset työryhmät työskentelevät hyvin erillään toisistaan. Teatterissa on myös hyvin selkeästi linjattu se, että näyttelijät eivät liiku yleisötiloissa. Vastaavasti teatterin tuotannollisissa tiloissa liikkuvat tällä hetkellä ainoastaan he, joiden on välttämätöntä liikkua siellä.

Henkilökunnan ohjeisiin kuuluu myös hyvin tarkka käsihygienia ja turvavälit aina kuin vain mahdollista. Teatterin väki kulkee  myös niin vähän teatterin sisätiloissa kuin mahdollista.

Kaupunginteatteri ottaa turvallisuuden huomioon monin tavoin (kuvaaja: Lauri Koivisto)

Katsojan turvallisuutta on pohdittu paljon

Henkilökunnan turvallisuuden lisäksi korona-aika on pakottanut Helsingin kaupunginteatterin pohtimaan uudesta näkökulmasta myös teatterikatsojan turvallisuutta.

Lipun ostamista esitykseen suositellaan vahvasti etukäteen. Kaikille teatterilipun ennakkoon ostaneille lähetetään “Tervetuloa teatteriin”- tekstiviesti. Tässä viestissä kerrotaan tarkasti turvallisuuskäytänteistä.

Teatterissa on yleisölle maskisuositus. Tämän lisäksi yleisöä kehotetaan pitämään turvavälit aina kun mahdollista.

Poikkeuksellisesti narikkaan ei tarvitse jättää takkia, vaan sen saa ottaa mukanaan katsomoon. Näytöksissä katsomoon otetaan noin puolet normaalista yleisömäärästä. Vahtimestareita on paikalla kuitenkin paikalla tavallinen määrä auttamassa yleisöä.

Katsomossa katsojien väliin jätetään tyhjiä istumapaikkoja. Uutta on myös se, että ovet katsomoihin aukeavat tavallista aiemmin.

Väliaikatarjoilut tulee tilata ennakkoon. Tämä estää jonojen muodostumista.

Lauri Koivisto

Lähteet: Helsingin kaupunginteatterin yleisötyövastaava Mirja Neuvosen haastattelu. Helsingin kaupunginteatterin internetsivujen turvaohjeet

Artikkelikuva: Lauri Koivisto