Käytettyjen osakeasuntojen hinnat laskivat loppukesästä koko Suomessa. Elokuun lasku oli 1,4 prosenttia verrattuna heinäkuuhun, mutta nousua oli 0,4 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun, selviää Tilastokeskuksen ennakkotiedoista.

Alkuvuosi oli kaupallinen ja loppuvuoden laskusta huolimatta vuoden 2022 hintakehitys tulee jäämään plussan puolelle. Hypo ennustaa pääkaupunkiseudun hintojen nousevan tänä vuona 1,0 prosenttia ja koko maassa 1,5 prosenttia. Ensi vuoden hintakehityksen povataan hiipuvan 0,5 prosenttiin koko maassa.

Pääkaupunkiseudun hintojen ennustetaan nousevan tänä vuona 1,0 prosenttia ja koko maassa 1,5 prosenttia. Kuva: Eetu Lehtinen

Hypon pääekonomisti Juhana Brotheruksen arvion mukaan vahva työllisyystilanne on helpottanut laskevaa markkinaa.

”Vain vahva työllisyystilanne tukee tällä hetkellä asuntomarkkinoita, sillä iskuja tulee korkeammista koroista ja ohenevasta ostovoimasta. Jos työllisyys ei heikkene jyrkästi, kyse ei kuitenkaan ole mistään hintaromahduksesta, vaan hintaluisusta, kuten hieman reilun prosentin lasku osoittaa”, Juhana Brotherus sanoo.

Brotherus on myös sitä mieltä, että suurempi sukellus hinnoissa on mahdollinen jos työllisyys taittuu taantuman mukana.

Kiinteistönvälittäjien tekemät kauppamäärät laskivat 9 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.

Teksti: Eeli Arola
Kuvat: Eetu Lehtinen