Arabianranta on Toukolan kaupunginosaan kuuluva 7 500 asukkaan alue Helsingin itäisessä kantakaupungissa. Helsingin piirijaossa se on osa Vanhankaupungin peruspiiriä. Arabianranta on rakennettu siten, että tietty prosenttimäärä rakennuskustannuksista on käytetty taidehankintoihin ja erilaisiin ympäristötaideteoksiin.  Arabianranta tunnetaan yhteisöllisenä asuinalueena. Alueella on muun muassa opiskelija-asuntoja, senioriasuntoja ja omistusasuntoja.

Arabian vanha tehdasrakennus, jossa on toiminut Taideteollinen korkeakoulu. Nykyään rakennuksessa on Arabian museo, sekä Iittalan ja Finlaysonin myymälät.
Rantapuiston kerrostaloja. Arabianrannan kerrostaloissa on saunatilat katoilla. Itse asunnoissa ei ole saunoja.
Vanhankaupunginkosken pato. Tekniikan museo sijaitsee samalla alueella.
Jukka Hakasen Hämeentie 128 -muraali. Muraali on valmistunut vuonna 2015. Arabiassa taide on iso osa katukuvaa.
Monipuolinen luonto sekä lukuisat Arabianrannassa viihtyvät lintulajit tekevät alueesta erityisesti lintubongareiden suosikin.

Kuvat ja teksti: Aino Pitko