Norjalainen toimittaja ja kirjailija Åsne Seierstad kirjoitti noin 20 vuotta sitten teoksen Kabulin kirjakauppias, joka nosti hänet kansainvälisen kirjamaailman keskiöön. Juuri ilmestyneessä kirjassaan Afgaanit kirjailija palaa takaisin Afganistaniin.

Åsne Seierstad kävi esittelemässä kirjaansa Afgaanit Helsingin kirjamessuilla, joilla Kaupunkikanava kävi haastattelemassa kirjailijaa. Katso tiivistetty haastatteluvideo kirjasta tai lue pidempi artikkeli alapuolelta.

Seierstad sai idean uudesta Afganistaniin liittyvästä kirjasta elokuussa 2021, kun Taleban otti maan uudelleen haltuunsa. Hän oli kirjoittanut teoksensa Kabulin kirjakauppias, kun Taleban-hallitsijat olivat juuri pudonneet vallasta. Kävi kuitenkin hyvin nopeasti ilmi, että Taleban-sissit olivat piileskelleet vuorilla ja Pakistanin rajalla, josta käsin he onnistuivat valtaamaan Afganistanin pala palalta uudelleen. Seierstadia kiinnosti selvittää, miten Talebanin vaatimaton armeija oli pystynyt ottamaan vallan takaisin NATOlta ja miten ensimmäinen vuosi Taleban-hallinnon alaisuudessa menisi.

Seierstadille tärkeintä uudessa teoksessa on kertoa Afganistanin tarina kolmen eri ihmisen näkökulmasta. Hän haluaa, että kirjan lukija saa kuvan, millaista elämä on nykypäivän Afganistanissa maassa elävien ihmisten silmin. Seierstad esittelee ensimmäiseksi Jamilan. Hän on afganistanilaisen avustusjärjestön vetäjä, joka joutuu pakenemaan maasta, kun Taleban nousee uudelleen valtaan. Jamila päätyy perheineen norjalaiseen vastaanottokeskukseen, jossa Seierstad käy haastattelemassa häntä. Pian toimittajalle on selvää, että Jamilan tarina pitäisi saada kansien väliin. Hän ehdottaa kirjaideaa Jamilalle ja saa myöntävän vastauksen.

Samanaikaisesti Seierstad ymmärtää, että hänen on päästävä keskustelemaan Jamilan vastustajien kanssa. Niinpä hän matkustaa Afganistaniin ja tapaa Taleban-komentaja Bashirin. Bashirin tarinan kautta Seierstad tuo esille, miksi joku haluaa taistella Talebanin arvojen puolesta ja miksi Taleban-sotilaan mielestä länsi ja NATO ovat vapauttajien sijasta valloittajia.

Seierstad tapaa kolmannen päähenkilön, Arianan, myöhemmässä vaiheessa kirjoitusprosessia. Hän on nuori naisopiskelija, jonka haaveet tuomarin urasta Talebanin uusi nousu pysäyttää. Seierstadille Arianan tapaaminen on pysäyttävä kokemus, koska nuori nainen on kirjan suurin häviäjä. Ariana on tottunut elämään länsimaisten arvojen mukaisesti koko elämänsä: hänelle tavoitteiden saavuttaminen kovalla työllä on ollut mahdollista ja amerikkalaiset tv-sarjat ja musiikki saatavilla. Nyt Arianalta viedään kuitenkin koko tulevaisuus.