Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä pyörittävä HSL on tehnyt itsestään epähoukuttelevan vaihtoehdon yksittäisiä matkoja tekeville ihmisille.

Kävin viime viikolla Jyväskylässä, jossa käytin paikallisbussia siirtyessäni keskustasta jäähallille JYPin ja HIFK:n välistä liigaottelua seuraamaan. Matkanteko oli kaltaiselleni kaupungissa vierailevalle matkustajalle varsin helppoa. Ostin lähimaksulipun pankkikortilla suoraan lipunlukulaitteelta, eikä tarvinnut miettiä sovellusten lataamista tai käteisen rahan nostoa.

Vastaava käytäntö on käytössä jo useassa kaupungissa ympäri Euroopan. Kotimaassa olen Jyväskylän lisäksi maksanut yksittäisistä joukkoliikennematkoista lähimaksulla Tampereella ja Turussa ja ulkomailla esimerkiksi Tallinnassa, Tukholmassa, Barcelonassa ja Milanossa.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä operoiva HSL on auttamatta jäänyt jälkeen kehityksestä, joka on jo aikoja sitten todettu toimivaksi muualla. Lippujen hinnoista ja joukkoliikenneyhtymän heikosta taloudesta on perustellustikin käyty viime vuosina julkista keskustelua, mutta yksi potentiaalisesti suuri matkustajaryhmä on unohdettu kokonaan.

Yksittäisiä matkoja joukkoliikenteen avulla taittaville henkilöille, kuten turisteille tai työmatkalaisille, ei ole tarjolla sujuvaa vaihtoehtoa lippujen ostoon. Joukkoliikennevälineissä kun ei ole mahdollisuutta ostaa lippua. 

Kuvittele, että olet viikonloppumatkalla missä tahansa eurooppalaisessa kaupungissa ja mietit eri vaihtoehtoja esimerkiksi illallisravintolan ja hotellin väliselle matkalle. Yksittäistä bussimatkaa varten pitäisi joko ladata erillinen sovellus tai selvittää, mistä myyntipisteestä lippuja mahdollisesti voisi ostaa myöhemmin illalla. 

Samalla kotopuolesta tutun taksisovelluksen kautta saman matkan taittaisi reilusti alle kymmenen euron hintaan. Eipä taida juuri kukaan alkaa täyttää puhelintaan vielä yhdellä sovelluksella tai lähteä pimeässä kaatosateessa tallustamaan kohti lähintä korttelikioskia.

HSL uutisoi alkuviikosta, että se jatkaa lähimaksumahdollisuuden testaamista seuraavaksi Suomenlinnan lautalla. Uutinen on luonnollisesti erittäin tervetullut, mutta kuvastaa kiusallisella tavalla sitä, miten pahasti pääkaupungin joukkoliikenne on jäänyt muita verrokkikaupunkeja jälkeen. Muualla testattiin jo 2010-luvun loppupuolella, kun täällä herättiin ruususen unesta vasta nyt.

Satunnaisten joukkoliikennekäyttäjien määrä on viime vuosina noussut, kun yhä useampi tekee vähintään osittain etätyötä. Jos yksittäisen matkan maksaminen tehdään niin hankalaksi kuin se tällä hetkellä on, ei tarvitse ihmetellä HSL:n vuosi vuodelta pieneneviä lipputuloja.

Pahasti laahaava digitaalinen kehitys yhdistettynä lippujen hintojen jatkuvaan nousuun sekä nykyisten matkustustrendien mukaisten lipputuotteiden puuttumiseen kertoo siitä, että matkustajien etu on unohdettu kokonaan. On helppo uskoa, että yksinkertainen ja nopea lähimaksu suoraan joukkoliikennevälineessä vähentäisi niin pummilla matkustamista kuin yksityisautoilun tai taksimatkailun suosimista bussin tai raitiovaunun sijaan. 

Joukkoliikenteen houkuttavuuden lisääminen on myös huomattavasti helpompi ja järkevämpi tapa pienentää liikenteen päästöjä Helsingissä kuin kaupunkipolitiikassa viime aikoina puhuttanut polttomoottoreiden täyskielto keskustan alueella.

Teksti: Viktor Fagerudd
Kuva: Senni Kujanpää