K-raudan yritysasiakasmyyjä pitää työstää. (Kuva: Neea Pimiä)

Miten pääsit nykyiseen työhösi?

Koulutukseltaan Mika Pajunen on sähkö- ja automaatioasentaja, mutta oman alan hommat eivät Pajuselle maistuneet. 

“Alkuun työskentelin tehtaassa, mutta sitten alkoikin kiinnostamaan myyntityö ja halusin vaihtaa työpaikkaa”, Pajunen kertoo.

Kaupan alasta ja myyntityöstä kiinnostunut Pajunen pääsikin kahteen eri kauppaan töihin, mutta lopulta valinta osui kuitenkin K-rautaan. Sinne päästyään Pajunen toimi ensiksi noutopihan työntekijänä, josta eteni myöhemmin Nokian K-raudan yritysmyyjäksi.

Mitä työnkuvaasi kuuluu?

Mika Pajusen työnkuvaan kuuluu asiakkaiden hankinta ja tuotteiden sekä palveluiden hinnoittelu. Pajunen hoitaa asiakassuhteita ja laskee tarjouksia sekä palvelee asiakkaita. 

“Hommaan itselleni omat asiakkaat, joiden asioista pidän huolen. Teemme yhteistyötä. Asiakas laittaa tarjouspyyntöä ja minä lasken hänelle hinnan. Käytännössä huolehdin siitä, että asiakkaalla on työpaikallaan kaikki tuotteellisesti kunnossa”, Pajunen summaa.

Asiakashankintaan Pajunen kertoo käyttävänsä myös omaa vapaa-aikaansa.

“Käyn ajelemassa uusilla rakennustyömailla ja etsin tätä kautta uusia asiakkaita. Työpaikalla on myös käytössä sivu, mistä näkee rakennustyömaita ja kauanko ne kestää”, hän listaa.

Asiakassuhteiden hoitaminen on työssä erittäin tärkeää ja niitä hoidetaankin hyvin.

“Olen asiakkaisiin yhteydessä silloin tällöin ja kyselen tarpeita. Saatan viedä heidät syömään tai viedä heille esimerkiksi juotavaa työmaalle. Koronan hellitettyä alamme viettämään ammatti-asiakasiltoja, jolloin voimme viedä asiakkaitamme vaikka jääkiekkopeleihin tai muihin tapahtumiin”, Pajunen kertoo.

Työ on kovaa kilpailua ja hintojen tulee olla kohdallaan ja toimitusaikojen kunnossa. Kaikki ratkaisee.

“Haluan hoitaa työni ihan viimesen päälle niin, että asiakas voi sanoa, että tää meni hyvin. Joka päivä pyrin saamaan joltain asiakkaalta hyvän palautteen”, painottaa Pajunen

Mika Pajunen työnsä ääressä. (Kuva: Neea Pimiä)

Mikä työssäsi on parasta ja mikä huonointa?

“Parasta on hyvät asiakaspalautteet ja onnistumisen tunteet, kun isot tilaukset saadaan tehdyksi, mutta ennen kaikkea se, että asiakkaasta tulee kaveri”, Mika Pajunen toteaa.

Huonointa Pajusen mukaan työssä on välillä kiire ja se, että ei aina kerkeä ottamaan asiakasta tarpeeksi huomioon.

“Hommaa on välillä niin paljon, että ei meinaa riittää kädet ja kyllä se stressaa, kun pitäisi saada kaikki hommat maaliin asti”, Pajunen lausuu.

Hän kertoo kuitenkin osaavansa vapaa-ajallaan myös rauhoittua kotona, viettää aikaa kavereidensa kanssa sekä urheilla ja käydä kalassa.

Työssä parasta Pajusen mukaan on onnistumisen tunteet. (Kuva Neea Pimiä)

Mitä odotat tulevaisuudessa työuraltasi?

“Meinaan käydä kauppiasvalmennuksen ja se on mun seuraava tavoite. Mielenkiintoista olisi päästä Nokian K-raudan myyntipäälliköksi, se voikin tulla jossain kohtaa eteen,” summaa Pajunen.

Hän myös kertoo, että palomiehen ura olisi sellainen, mikä olisi kiva päästä joskus kokemaan, mutta kertoo sen olevan toistaiseksi vielä vain toive ja panostavansa nyt kuitenkin kaupan alaan.