Aikakone museo näyttely Helsingin kaupunginmuseossa. (Kuva: Neea Pimiä)

Astun sisään Helsingin kaupunginmuseoon. Keskustassa sijaitseva museo on sisältä erittäin rauhallinen, vaikka ulkona onkin kamala hälske. Kysyn infosta, mistä Aikakone-näyttely löytyy. Astun katutasossa olevaan näyttelyhuoneeseen ja tunnen olevani vanhan ajan Helsingissä.

Aikakone 2.0 on näyttely, joka vie aikamatkaajan tästä päivästä 1900-luvun Helsinkiin. Näyttely antaa mahdollisuuden kurkistaa elämään menneisyydessä ja sen vanhoihin puutaloihin ja tunnelmaan.

Saan olla näyttelyssä aivan yksin ja uppoutua kunnolla aikakoneen vietäväksi. Näyttelyhuoneen seinillä on maamme ensimmäisen ammatti museokuvaaja Signe Branderin panoraamakuvia vanhan ajan Helsingistä. Kuvien lisäksi taustalla kuuluu 1900-luvun autojen, junien, erilaisten työmaiden ja luonnon ääniä. Kuvat vaihtuvatja samalla mielikuvat päässäni Helsingin menneisyydestä muuttuvat.

Seinille on heijastettu vanhoja maisemia helsingistä vuodelta 1972. (Kuva: Neea Pimiä)

“Mielestäni lopputulos on todella onnistunut ja myös asiakkaat ovat pitäneet uudenlaisesta näyttelystä,” kertoo Helsingin Kaupunginmuseon infotyöntekijä Anna Taeva.

Aikakone-näyttelyssä on hyödynnetty nykypäivän teknologiaa, kuten seinäheijastuksia, animointia ja 3D-virtuaaliteknologiaa. Aikamatkaelämyksen voi kokea sekä tilassa että virtuaalitodellisuuslasien avulla. Tulevaisuudessa museoissa tullaan varmasti hyödyntämään sekä käyttämään erilaisia virtuaaliteknologioita.

Kuvassa virtuaalilasit Aikakone-näyttelyssä. (Kuva: Neea Pimiä)

Helsingin kaupunginmuseon tutkija Eero Salmio pitää näyttelyä onnistuneena, mutta kertoo, että aina voi olla jotain parannettavaa. Vaikka virtuaalitodellisuus on museoissa uusi juttu, on kuitenkin Salmio odottamassa seuraavaa askelta.

“Virtuaalilasit olivat pari vuotta sitten uutta museoissa ja vetivät ihmisiä puoleensa kiinnostavuudellaan. Nyt ne alkavat olla jo normi, ja pitäisi ottaa uutta kehityssteppiä eteenpäin,” Salmio lausuu.

Aikakone 2.0-näyttelyn tavoitteena oli tehdä huone, jossa kokeillaan uusia virtuaalitodellisuuslaitteita, esimerkiksi interaktiivinen seinä, missä aika vaihtuu, kun sitä lähestyy.

Aikakoneen suunnittelussa kaupunkilaiset ovat olleet mukana erilaisten kyselyjen, keskustelujen ja haastattelujen kautta.

“Kyseltiin helsinkiläisiltä ja museon asiantuntijoilta, mille aikakaudelle he haluaisivat aikakoneen avulla matkustaa ja Signe Branderin aika nousi sieltä esiin,” kertoo Aikakoneen yksi tuottajista, Aki Pohjankyrö

Mielestäni näyttely oli erittäin mielenkiintoinen. Helsinki on suuri ja ihmeellinen kaupunki ja sen näkeminen vanhanaikaisena oli erittäin mieleenpainuva kokemus. On hienoa, että myös yleisö on osallistettu näyttelyn suunnitteluun sen pohjalta, mitä he haluaisivat nähdä.