Laajasalon kiistellyn ratikkavarikon rakentaminen siirtyy todennäköisesti 15 vuodella 2030-luvun loppuun. Kaupunkikanavan tapaamista asukkaista monet iloitsevat lykkäyksestä, sillä paikallisten rakastama puisto säilyy nyt ennallaan. 

Helsinki rakentaa uusi raitiolinjoja enemmän kuin sataan vuoteen. Ratikoiden kunnosta ja liikennöinnistä vastaava HKL on isojen päätösten äärellä, sillä raitiokiskoihin, vaunuihin ja varikoihin uppoaa paljon rahaa. HKL:n johtokunta käsittelee varikoiden rakentamista 23. syyskuuta. 

Laajasalon ratikkavarikon rakentaminen siirtyy mahdollisesti 15 vuodella 2030-luvun lopulle. Laajasalon asukkaat ovat muutokseen enimmäkseen tyytyväisiä, kun Kaupunkikanava kysyi heiltä asiaa. 

Lasten leikkipaikka säilyy

Laajasalolaiset ystävykset Liisa Salonen ja Pirjo Kinnunen kävelevät pitkin Laajasalontien ylittävää väliaikaista puusiltaa. Salonen kertoo asuneensa saarella lähes 50 vuotta. Mitä he ajattelevat varikon lykkääntymisestä? 

“Hyvä vaikka ei tulisi lainkaan, ja hyvä että rakentaminen siirtyy. Lapset leikkii ja palloilee siellä. Uimaranta on lähellä. Seudulla ylipäätään liikutaan paljon”, Salonen kuvailee. 

“Omatkin lapset olivat siellä aikoinaan paljon leikkimässä”.

Naiset lisäävät vielä, että Laajasalontien iso remontti ja saaren kiivas rakentaminen puhuttaa asukkaita paljon. Paikallisten somekanavissa keskustelu käy kiivaana.

Katuremontti rassaa bussin käyttäjiä

Mitä tuumii saaren nuorempi polvi? Kauppakasseja kantava, ripeästi harppova Joonas ehtii pysähtyä ja kertoa oman mielipiteensä.

“Minusta varikon olisi voinut rakentaa jo nyt. Eikö tämä mene kikkailuksi, jos rahat käytetään johonkin muuhun”, sanoo Joonas. Hän arvelee muuttaneensa pois siinä vaiheessa, kun ratikka kulkee Hakaniemestä Laajasaloon vuonna 2027. 

“Laajasalontien liikennejärjestelyt olisi pitänyt miettiä paremmin remontin aikana. Olisi ollut järkevää säilyttää bussiyhteydet samoina, ei kaikilla ole autoa”, Joonas kritisoi, ja jatkaa matkaa sillan yli.

70-luvun alkuperäinen lähiö huokuu nostalgiaa


Laajasalon koulujen luona tapaan iloisen kolmikon. Esikoululaisen Aatoksen päivä on päättynyt ja äiti Annette Peder on tullut koululle vastaan. Pikkusisarus nukkuu vaunujen uumenissa sikeitä päiväunia.

Annette Peder kertoo olevansa paluumuuttaja. Yliskylässä vietetyn lapsuuden jälkeen veri veti takaisin tuttuihin maisemiin, kun oma perhe kasvoi ja kotiin kaivattiin lisää tilaa. 

“En toivo varikkoa alueelle lainkaan. Merkittävä kulttuuriympäristö ja luontoalue on jäämässä sen alle”, Peder kommentoi.

Peder ei pidä ajatuksesta, että  kaupunki suunnittelee varikon yhteyteen urbaania rakentamista. Varikon päälle on tarkoitus tehdä kerrostaloja. Pienen lasten äitinä hän on huolissaan myös koulujen sijainnistä. Tällä hetkellä koulurakennus rajautuu puistoon. Tulevaisuudessa koulun naapurina olisi varikko ja kerrostaloja. 

“Yliskylän alkuperäinen tunnelma on hieno”,  hän sanoo.

Kuumina kesäkuukausina perhe suuntasi leikkimään uimarannan kupeessa olevaan vanhaan leikkipuistoon, missä leikki sujui puiden varjossa suojassa auringon paahteelta.

Mitä Aatos tuumii raitiovaunuista?

Aatos nojautuu syvemmälle skuuttinsa varaan ja mykistyy katsomaan vierasta kyselijää hiljaa. Äiti sanoo, ettei Aatos ole vielä matkustanut raitiovaunulla. 

Annette Peder on tyytyväinen raitiovaunun nykyiseen päätepysäkin paikkaan Laajasalontiellä. Yliskylästä sinne kävelee muutamassa minuutissa ja alkuperäinen miljöö säilyy ennalleen.

Ratikkavarikoiden rakentamista käsittelee HKL:n johtokunta 23.9. Lopullisen päätöksen asiassa tekee Helsingin kaupunginhallitus ensi marraskuussa. 

Helsingin uusien ratikkavarikoiden ehdotetut valmistumisvuodet
2022 Raide-Jokerin varikko Roihupellossa.
2023 Ruskeasuo
2027 Koskela
2030-luvun loppu Laajasalo ja Töölön varikon jatkokäyttö.