Viimeistään kevät 2023 ja Käärijä saivat suomalaiset innostumaan uudelleen UMK:sta ja Euroviisuista. Tulevana lauantaina 10. helmikuuta on jälleen vuorossa UMK-finaali, jossa kilpailevien artistien ja kappaleiden arviointi on käynyt jo useamman viikon kuumana niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Kaupunkikanava on ottanut varaslähdön UMK-finaaliin ja käynyt aistimassa viisutunnelmia eri puolilla Helsinkiä.

Tämän vuoden UMK-finaalissa esiintyy artisteja ja kappaleita laajalla skaalalla. Jesse Markin tuo lavalle hiphopia, housea ja afrobiittejä kappaleellaan GlowSini Sabotagen Kuori mua avaa artistin monet puolet pianosooloista räpin kautta klubimusaan. Cyan Kicksin Dancing with demonsilta on lupa odottaa raivokasta rockshowta popvivahteilla. Windows95man vie meidät eurodancen kultakaudelle biisillään No Rules! Sara Siipolan Paskana on popballadi elämän synkemmistä vesistä. Sexmanen Mania on rock-hiphopkappale mielenterveyden haasteista. Rockia, räppiä ja teknoa tihkuva Vox populi on Mikael Gabrielin ja Nublun UMK-ehdokas. Kaupunkikanavan Niina KruusLinda Ojalainen ja Olivia Autio kävivät kyselemässä helsinkiläisten UMK-suosikeista tänä keväänä.

Kaupunki-tv:n Viisustelijat livessä perjantaina 2. helmikuuta vierailivat menneiden vuosien UMK-artistit Sandhja Kuivalainen ja Petri Kiviniemi, jotka muistelevat kilpailukokemuksiaan lämmöllä. Vuonna 2016 UMK:n voittaneen Kuivalaisen mielestä parasta kilpailussa oli esiintyminen, yhteisöllisyys ja upeat tyypit ympärillä. Vuonna 2013 bändinsä Great Wide North kanssa UMK:ssa kilpailleelle Kiviniemelle myös yhteisöllisyys ja lisäksi fanien tuki ovat jääneet merkityksellisimpinä asioina mieleen.

Viisustelijat live -lähetyksessä keskusteltiin tietenkin myös Euroviisuista. Vieraana olleen euroviisufanin Minea Tiitisen mukaan Euroviisut ovat pysyneet melko samanlaisina hänen vuosikymmenen mittaisen fanituskautensa aikana. Hän on kuitenkin pannut merkille UMK:n huiman kehityksen viime vuosina. Euroviisufani Joel Lapintulen mukaan UMK:n ja Euroviisujen maine on kokenut nousukiidon, jonka myötä kaikenlaiset artistit haluavat mukaan kilpailemaan.

Kaupunkikanavan Netta Rauneen ja Toni Lintusen tekemässä euroviisugallupissa pääsette näkemään myös, mitä mieltä helsinkiläiset ovat Euroviisuista nykypäivänä, hyvien euroviisuesitysten aineksista ja politiikasta Euroviisuissa. Lisäksi Nea Franck kävi haastattelemassa Mr. Lordia, joka kertoo täydellisen euroviisukappaleen reseptin.

Päästäksesi täydelliseen viisufiilikseen, käy ihmeessä nauttimassa koko Viisustelijat live -lähetys täynnä jännittäviä viisupelejä ja mielenkiintoisia keskusteluja. Ohjelman juontavat upeat Karoliina Kempas ja Olivia Autio. Studion tunnelmamusiikista vastaa kosketinvelho Tarmo Anttila.

Teksti ja kuva: Satu Karjunen
Insertit: Niina Kruus, Linda Ojalainen, Olivia Autio, Netta Raune ja Toni Lintunen
Viisustelijat live-ohjelma: Viisustelijat tuotantotiimi