Ukrainan itsenäisyyspäivää juhlistettiin United for Ukraine – United for Peace -tapahtumassa Helsingissä torstaina 24. elokuuta. Tapahtuman järjestivät Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry, Mothersforpeace ry ja Kirkko Helsingissä.
Kansalaistorilla jaettiin auringonkukkia Ukrainan itsenäisyyspäivän kulkueeseen osallistuville ihmisille.
Edellisenä päivänä Ukrainasta palannut Pääministeri Petteri Orpo puhui Ukrainan tukemisen tärkeydestä.
Harmaan sään keskellä loistava auringonkukkakulkue pysäytti liikenteen Helsingin keskustassa sen matkatessa Mannerheimintien ja Aleksanterintien kautta kohti Senaatintoria rauhallisessa tunnelmassa.
Kulkue päättyi Senaatintorille, jossa ohjelma jatkui kuoro- ja puheohjelmalla.
Auringonkukkakulkue seurasi pitkää Ukrainan lippua, jonka kantajat olivat asettuneet lopuksi tuomiokirkon portaille.
Auringonkukkameri ja Ukrainan liput täyttivät senaatintorin. Tapahtuma päättyi Ukrainan kansallislauluun.

Kuvat ja teksti: Miia Kilpiö