Jalkapallon miesten pääsarjassa, Veikkausliigassa nähtiin keskiviikkona 24. huhtikuuta yksi tämän kauden viihdyttävimmistä otteluista, kun Helsingin Jalkapalloklubi oli matkustanut Lakeuksille. Vauhdikas kärkikamppailu päättyi OmaSP Stadionilla pistejakoon maalein 3-3.

Veikkausliigakautensa tappiolla ja kahdella voitolla aloittanut HJK matkusti Pohjanmaalle SJK:n vieraaksi. HJK oli varsinkin ottelun ensimmäisellä puoliajalla pahasti pulassa ja kotijoukkue hallitsi kenttätapahtumia. HJK lähti otteluun ennakkosuosikkina, vaikka Klubi oli hävinnyt kauden ensimmäisen vierasottelunsa Kuopion Palloseuralle 3-1 maalein. Sen jälkeen hallitseva mestari on kuitenkin voittanut Bolt Areenalla selvin lukemin heikon FC Lahden 4-0 maalein sekä IFK Mariehamnin 2-1 maalein. SJK oli aloittanut kautensa puolestaan kahdella voitolla sekä 1-1 tasapelillä Pohjanmaan derbyssä Vaasan Palloseuraa vastaan.

Kotijoukkue SJK aloitti ottelun räväkästi ja laittoi vierasjoukkue HJK:n erittäin ahtaalle. Ensimmäistä maalia ei tarvinnut odottaa pitkään, kun seinäjokelaisten hyökkääjä Jaime Moreno pääsi laukomaan 7.minuutilla pallon vapaasti ohi HJK:n maalivahti Jesse Östin. Tapahtuma sai alkuunsa hienon syöttökuvion päätteeksi, josta vastasi SJK:n Markus Arsalo, Babacar Fati, Rasmus Karjalainen sekä Valentin Gasc.

Kärkikamppailua oli tullut seuraamaan OmaSP Stadionille vaivaiset 2 113 katsojaa. Tästä vierasjoukkue HJK:n kannattajat riemastuivat ja huusivat moneen kertaan ” Missä on teidän yleisö, missä on teidän yleisö”.

Tappioasemakaan ei vierasjoukkuetta herättänyt, vaan kotijoukkue laittoi lisää kaasua alleen. SJK hallitsi ottelun ensimmäistä puoliaikaa lähes täydellisesti, kunnes HJK sai kulmapotkun ensimmäisen puoliajan lisäajalla. Ensimmäinen kulmapotku ei tuottanut vierasjoukkueen haluamaa tulosta, mutta toisen kulmapotkun jälkitilanteesta HJK:n puolustaja Brooklyn Lyons-Foster pääsi tasoittamaan ottelun 1-1 lukemiin.

Toiselle puoliajalle SJK sai huonoja uutisia, kun kautensa erinomaisesti aloittanut maalivahti Roope Paunio joutui jättämään pelin kesken loukkaantumisen takia. Hänen tilalleen tolppien väliin asteli Miquel Rodriguez, joka on pääsääntöisesti SJK Akatemian maalilla Ykkösliigan otteluissa. HJK:n valmennus reagoi heikkoon ensimmäiseen puoliaikaan vaihdoilla, kun kentältä vaihdettiin pois Luke Plange sekä keltaisen kortin ottanut Aapo Halme. Heidän tilalleen kentälle vaihdettiin David Ezeh sekä Diogo Tomas.

Toinen puoliaika alkoi Klubin osalta paremmin ja paikkoja vierasjoukkue sai heti luotua. SJK meni ottelussa kuitenkin toistamiseen johtoon, kun ottelun 53. minuutilla Pyry Hannola löysi keskityksellään takatolpalta laitalinkki Babacar Fatin, joka jatkoi pallon maalin edessä olevalle Rasmus Karjalaiselle. Karjalaisella oli enää edessään helppo työ laittaa pallo tyhjään ammottavaan HJK maaliin. SJK siirtyi ottelussa 2-1 johtoon ja kotijoukkueen kannattajat pääsivät jälleen juhlimaan johtomaalin myötä.

SJK:n ote pelistä herpaantui kuitenkin johtomaalin jälkeen ja oli HJK:n vuoro iskeä. Klubi otti pelin haltuunsa ja käytti paikkansa todella tehokkaasti. HJK:n ottelun vahvin hetki nähtiin seuraavan kympin aikana. Ottelun 57. minuutilla Klubi pääsi tasoittamaan ottelun 2-2 lukemiin, kun Anthony Olusanya laukoi pallon verkon perukoille Topi Keskisen upean yksilösuorituksen päätteeksi. Tästä viisi minuuttia myöhemmin HJK siirtyi ottelussa ensimmäistä kertaa johtoon, kun alkukauden komeetta Keskinen iski upean 2-3 maalin.

SJK aloitti tämän jälkeen varsinaisen loppukirin, joka tuotti myös ansaitun tasoitusmaalin. Kotijoukkue sai palkinnon ottelun 88. minuutilla, kun vaihdosta kentälle tullut Kasper Paananen tasoitti väkisin ottelun 3-3 lukemiin. Ottelu oli pitkään Klubin hallinnassa Keskisen johtomaalin jälkeen, mutta SJK sai lopussa luotua hurjan paineen Klubin maalille.

Paanasen maali oli myös ottelun viimeinen maali ja näin pisteet jaettiin kärkikamppailussa. Viihdettä ainakin nähtiin koko rahan edestä ja kenttätapahtumiin nähden 3-3 lopputulos oli ansaittu molemmille joukkueille.

Kausi jatkuu joukkueiden osalta seuraavanlaisesti, kun SJK matkustaa sunnuntaiksi sarjanousija IF Gnistanin vieraaksi Oulunkylään ja HJK matkaa puolestaan Valkeakoskelle, jossa se kohtaa lauantaina Klassikossa FC Hakan.

Veikkausliigassa pelataan seuraavan kerran tänään perjantaina 26.4., kun FC Inter kohtaa toisen sarjanousija Ekenäs IF:n kello 18.00.

Teksti ja kuva: Niko Rehnstrand