Pamela Andersonista kertova dokumentti julkaistaan Netfixissä 31. tammikuuta. Pamela, A Love Story -dokumentin on ohjannut Ryan White ja materiaali on ennen julkaisematonta. Samaan aikaan julkaistaan myös kirjamuotoinen elämäkerta nimeltään Love, Pamela.

Maailmanluokan seksisymboliksi 1980-1990 luvulla noussut Pamela Anderson tunnetaan parhaiten roolistaan Baywatch-sarjassa, sekä lukuisista kerroistaan Playboy-lehden kannessa. Dokumentin ja elämänkerran lisäksi Pamela Andersonin ja Tommy Leen seksivideoskandaalista julkaistiin viime vuonna myös fiktiivinen Pam & Tommy -sarja, joka oli tehty ilman Andersonin lupaa. Nyt entinen seksipommi itse pääsee kertomaan dokumentissa, miten kaikki meni ja miten päädyttiin seksivideon tekoon.

Monien miesten märkien unifantasioiden kohde Anderson kertoo tulevassa dokumentissa elämästään päiväkirjojen ja arkistovideoiden saattelemana. Dokumentissa myös hypätään pohtimaan, millaista oli nousta tyhjästä valtavaan kuuluisuuteen. Anderson puhuu myös myrskyisistä liitoistaan sekä seksivideoskandaalista, jossa hänen ja muusikko Tommy Leen kotivideo vuoti julkisuuteen.

People-lehden haastattelussa Anderson puhuu dokumentin teosta ja palaa myrskyisään liittoonsa ja seksivideokohuun CBS-kanavan Sunday Morning -ohjelmassa, josta on julkaistu jo ennakkoklippi.

Pamela Andersson kuvattuna vuonna 2009. © Glenn Francis, www.PacificProDigital.com

Aikoinaan VHS-kasetti, jossa seksivideo oli, varastettiin parin kotoa suoraan kassakaapista. Sen jälkeen Internet Entertainment Group julkaisi härskisti kotivideon verkossa ilman parin suostumusta.

Kun seksivideo vuodettiin nettiin, siitä tuli ”kaikkien aikojen ensimmäinen viraalivideo”. Kiinnostus videota kohtaan oli taattu ja kohu valtava.

Kohupariskunta haastoi videota levittäneen yrityksen oikeuteen, mutta osapuolet sopivat tapauksen lopulta oikeustalon ulkopuolella. Parin uskotaan saaneen todennäköisesti tuntuvan rahallisen korvauksen IEG-yritykseltä.

Anderson on myös osaltaan syyttänyt hänen ja Tommy Leen avioerosta seksivideon aiheuttamia ongelmia.

Anderson kertoo myös nyt CBS:n haastattelussa, ettei ole koskaan edes nähnyt kyseistä videota ja kiistää myös tienanneensa videolla penniäkään.

– En ole nähnyt videota. Se oli hyvin loukkaavaa, Anderson sanoo.

Räiskyvän pariskunnan elämänvaiheet olivat muutenkin erittäin värikkäitä. Avioliiton varrella Tommy Leen syytettiin hakanneen Pamela Andersonia useaan otteeseen ja mies joutui lopulta vankilaan poikaa sylissään pidelleen Andersonin pahoinpitelystä vuonna 1998. Anderson on myöhemmin sanonut Tommy Leen tartuttaneen häneen c-hepatiitin.

Kun seksivideojupakkaa puitiin IEG-yhtiön kanssa, oli Anderson kahdeksannella kuulla raskaana. Hän sanoo suostuneensa sopimukseen, koska pelkäsi stressin mahdollisesti vaikuttavan pahasti vauvaan.

Anderson kertoo äitiyden pelastaneen hänet seksivideon julkistusta seuranneelta ryöpytykseltä.

– Olin äiti ja se pelasti minut. Jos en olisi äiti, en usko että olisin selviytynyt.

Takavuosien Baywatch-tähti on jättänyt nyt Hollywoodin taakseen ja hän on palannut kotiinsa Kanadaan. Anderson sanoo elävänsä rauhallista elämää Vancouverinsaarella.

– Tunnen, että tämä on alku. Kaikki muu on takanapäin. Tunnen olevani nyt todella hyvässä paikassa.

Katso 31. tammikuuta julkaistavan Netflix-dokumentin traileri tästä:

Teksti: Antti Kurhinen
Kuvat: Wikimedia Commons