Pesäpallokesä on lähestymässä kovaa vauhtia. Superpesisjoukkueet ovat pelanneet talven aikana harjoitusotteluita halleissa eri puolilla Suomea. Miesten osalta alkulohkot ovat vielä kesken, mutta naisilla on jo lopputurnaus ensi viikonloppuna Lapualla. Kempeleen Kirin kapteeni Nea Lotvonen haastattelussa.

Naisten alkulohkot pelattiin neljässä lohkossa. A-lohkossa pelasivat tamperelainen Manse PP, Roihuttaret Helsingistä ja Haminan Palloilijat. Näistä joukkueista Manse PP eteni jatkoon puhtaasti voittamalla kummatkin peleistään. B-lohkossa pelasivat Porin Pesäkarhut, Rauman Fera ja Hyvinkään Tahko. Tästä lohkosta Porin Pesäkarhut eteni lopputurnaukseen. C-lohkossa pelasivat Lapuan Virkiä, Seinäjoen Maila-Jussit ja Vaasan Mailattaret. Lapuan Virkiä voitti lohkonsa kummatkin pelit ja eteni lopputurnaukseen. D-lohkossa pelasivat Kempeleen Kiri, Jyväskylän Kirittäret ja Joensuun Maila. D-lohkosta lopputurnaukseen pääsi Kempeleen Kiri.

Ennakkosuosikkeina lopputurnaukseen lähtevät Manse PP ja Porin Pesäkarhut. Lopputurnauksen mustaksi hevoseksi on ennakoitu Kempeleen Kiriä. Nuorehko joukkue kuitenkin voitti alkulohkossaan hallitsevan Suomen mestarin Jyväskylän Kirittäret puhtaasti 2-0, jota ennakoitiin lopputurnaukseen.

Nea Lotvonen, 21, pelaa Kempeleen Kirissä ja on joukkueen kapteeni. Hän on Muhoksen Pallo Salamoiden kasvatti, mutta on pelannut Kirissä vuodesta 2020. Nuoresta iästään huolimatta Lotvosella lähtee käyntiin jo kolmas kokonainen kausi Superpesiksessä. Hänen roolinsa sisäpelissä on vaihtaja tai kotiuttaja. Ulkopelissä hänen roolinsa on linjapelaaja.

Lotvonen lähtee lopputurnaukseen hyvillä mielin. Hän kertoo, että pientä jännitystä on ilmassa, koska kyseessä on ensimmäinen kerta, kun joukkue pääsee lopputurnaukseen. Hän on kuitenkin ylpeä joukkueestaan ja lähtee innoissaan katsomaan, mitä lopputurnaus tuo tullessaan. Lotvonen kertoo, että ennen alkulohkoa joukkue keskusteli, mikä olisi heidän tavoitteensa alkulohkossa ja alkulohkon tavoite oli päästä lopputurnaukseen. Tavoite täyttyi ja lopputurnaukseen lähtiessä joukkueen tavoitteena on pelata omaa peliään. Hän lisää, että joukkue lähtee taistelemaan ja mihin se riittää. Alkulohkojen jälkeen Kempeleen Kirin joukkue on katsonut omia pelejään alkulohkoista. Etenkin kehitystä on haettu pelipaikka kohtaisesti sekä yleisesti siitä, miten peliä saadaan kehitettyä eteenpäin.

Lotvonen pitää hallipelejä tärkeinä kauteen valmistautumisessa. Hän korostaa, että pelituntuman saaminen on tärkeää, ja siihen hallipelit ovat todella hyvää harjoitusta. Hänen mukaansa lopputurnaukseen pääseminen oli hyvä asia, koska siellä on vastassa kovia joukkueita ja ennen tätä kautta ei ole ollut mahdollista saada yhtä kovia pelejä ennen kautta. Lotvonen kertoo, että kauteen valmistautuminen on pitänyt sisällään myös muitakin hallipelejä. Kempele on pelannut aiemmin yhden voitokkaan pelin raahelaista Pattijoen Urheilijoita vastaan, ja luvassa on tulevana viikonloppuna toinen harjoitusottelu Pattijokea vastaan. Lisäksi luvassa on harjoitusotteluita muita Superpesis joukkueita vastaan ennen kesää.

Lotvonen linjaa, että lopputurnauksessa ratkaisutekijöiksi periksiantamattomuus, pelistä nauttiminen ja joukkueen keskinäinen toiminta. Hän on kuvaillut aikaisemmin pitkin talvea joukkueen vahvuudeksi yhteen hiileen puhaltamisen. Lisäksi hän lisää joukkueensa vahvuuksiin kokoonpanon nuoruuden sekä pelin yllätyksellisyyden.

Lotvonen valittiin tälle kaudelle joukkueen kapteeniksi. Hän pitää kapteenin virkaansa hienona ja kertoo sen tuovan mukanaan erilaisen mausteen peliin. Kapteenina ja joukkuekaverina hän yrittää tukea ja nostaa muita joukkuelaisia sekä korostaa, ettei virheitä tarvitse pelätä.

Nea Lotvonen valittiin Kempeleen Kirin kapteeniksi tälle kaudelle

Lotvonen pitää lopputurnauksen kovimpana vastuksena Porin Pesäkarhuja. Porin joukkueessa pelaa hänen paras ystävänsä Annika Linna ja Lotvonen odottaakin hänen kohtaamistaan. Hän kuitenkin painottaa, että kaikki joukkueet lopputurnauksessa ovat kovia. Lotvonen kannustaa katsojaa kiinnittämään huomiota joukkueen yhteishenkeen sekä pelin nauttimiseen, mitkä hän toivoo näkyvän katsojalle.

Teksti: Joona Holopainen
Kuvat: Ville Vuorinen