F1-kausi 2023 käynnistyy 3.-5.3 Bahrainin osakilpailulla. Asetelmat alkavaan kauteen ovat mehukkaat, nimittäin varikolla on tapahtunut paljon muutoksia. Red Bull ja Mercedes ovat ainoat tallit, joiden kuljettajakaksikko ja tallipäällikkö pysyy samana viime kauteen verrattuna.

Lajin veteraani ja nelinkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel astui sivuun, ja yli 10 vuotta kuninkuussarjassa ajanut hymypoika Daniel Ricciardo jäi ilman ajopaikkaa, ja hänestä tuli Red Bullin 3. kuski. Vakituisilta ajopaikoilta poistuvat myös alisuorittaneet Nicholas Latifi ja Mick Schumacher. Schumacher tosin valittiin Mercedeksen varakuljettajaksi. Heidän tilalleen tulevat tulokkaat Nyck De Vries, Logan Sargeant, Oscar Piastri ja kokenut Nico Hülkenberg. Viime kaudella nähtiin varsinainen karuselli kuljettajien siirroissa, ja kuljettajat vaihtoivat talleja ristiin. Näin ollen Hülkenberg ja Piastri ovat ainoat suorat korvaajat lähtijöille. Hülkenberg menee Haas- tallille Schumacherin tilalle, ja Piastri maamiehensä Ricciardon korvaajaksi McLarenille. Kisakalenteriin on tullut myös muutoksia: Las Vegasin osakilpailu tekee paluun miltei 30 vuoden jälkeen. Las Vegasin lisäksi ajetaan 22 muuta kilpailua, mikä on eniten lajin historiassa. 

Talvitestit on nyt saatu pakettiin. Testit ajettiin 24.-26.2 Bahrainissa. Testit eivät aina kerro koko totuutta, mutta ne antavat hyvin suuntaa, mitä odottaa tallien suorituskyvyiltä, ainakin mitä tulee alkukauteen.

Williams saa riveihinsä Logan Sargeantin, joka tulee Alexander Albonin rinnalle. Heiltä on turha odottaa vakituisia pistesijoja, mutta ei ole kaukaa haettua, että hekin voivat yllättää pitkin kautta. Aika-ajoissa heiltä voidaan nähdä huippusuorituksia, mutta kisanopeudessa Williams ei pärjää keskikastin talleille. Aikaisempina kausina Williamsin trendi on ollut, että autoa ei kehitetä yhtä hyvin kauden mittaan verrattaessa muihin talleihin. 

AlphaTauri ei vakuuttanut testeissä autollaan. De Vries siirtyy heidän riveihinsä kokeneen Pierre Gaslyn tilalle. Yuki Tsunoda astuu nyt isoimpiin saappaisiin Gaslyn siirryttyä Alpinelle. On mielenkiintoista seurata, miten AlphaTauri onnistuu kehittämään autoaan kauden edetessä. Alkukaudesta he eivät pääse ajamaan pistesijoista.

McLarenin varikolla mekaanikoilla on täysi työ saada auto kilpailukykyiseksi keskikastin talleja vastaan. Heillä on auton etuakselin ja jarrukomponenttien kanssa ongelmia. Nämä ongelmat näkyivät talvitesteissä surullisella tavalla: he saivat ajettua selkeästi vähiten testikierroksia. Lando Norriksella ja tulokas Piastrilla saattaa olla vaikeuksia haastaa muut keskikastin tallit.

Nico Hülkenberg ajaa ensi kaudella Haassilla Kevin Magnussenin rinnalla. Vuosia sitten on nähty, että he eivät tule toimeen, mutta nyt he ovat kasvaneet ihmisinä, ja molemmat ovat saaneet perheenlisäyksiä. Sotakirves on varmasti haudattu, ja he pääsevät ajamaan pistesijoituksista kilpailukykyisellä autolla.

Ranskalaisella Alpinella ajaa ensi kaudella kaksi ranskalaiskuljettajaa: Esteban Ocon ja Pierre Gasly. Heidän välillään on ollut kismaa, mutta jos he löytävät yhteisen sävelen, heiltä voidaan odottaa hyviä tuloksia. Alpinen vauhti testeissä ei ihan vastannut odotuksia, mutta tallissa oltiin positiivisella tuulella. Heillä saattaa olla ässä hihassaan alkavaa kautta varten.

Alfa Romeo esiintyi edukseen testeissä, ja Guanyu Zhou kellotti nopeimman ajan toisena testipäivänä. Hänen tallikaverinaan ajaa suomalainen Valtteri Bottas. He pystyvät ajamaan ainakin kauden alussa pistesijoituksista, ja jos auton kehityskäyrä suuntaa ylöspäin kauden edetessä, voivat he taistella jopa nelossijasta valmistajien mestaruustaistossa.

Valtteri Bottas, Imola 2022. Kuva: Wikimedia Commons,  Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Testeissä positiivisella tavalla yllätti Aston Martin. Auto näytti hyvältä kokeneen Fernando Alonson käsittelyssä, joka siirtyi eläköityneen Vettelin tilalle Lance Strollin tallikaveriksi. Strollilta jäi talvitestit välistä pyöräilylenkillä tapahtuneen onnettomuuden vuoksi. Aston Martin tullaan näkemään pistesijoilla, ja mahdollisesti myös palkintopallilla.

Kärkipään talleista Ferrari ja Red Bull voivat suunnata tyytyväisin mielin kohti avauskilpailua. Heidän välillään tulee ratkeamaan niin valmistajien, kuin kuljettajien mestaruus. Red Bull näyttää toistaiseksi määräävän tahdin, mutta vaakakuppi voi kallistua kaudella kumpaan suuntaan tahansa. Red Bullin Max Verstappen jahtaa kolmatta peräkkäistä maailmanmestaruutta Sergio Perezin avustuksella.

Ferrarilla Charles Leclerc on lähempänä Verstappenin vauhtia, kuin hänen tallikaverinsa Carlos Sainz. Ferrari on tosin itse sanonut, että heillä ei ole ykköskuskia, mutta olettaa saattaa, että Leclerciä tullaan suosimaan kauden mittaan. Mielenkiintoista on nähdä, miten Ferrari tulee suoriutumaan uuden tallipäällikön Frederic Vasseurin alaisuudessa.

Mercedeksellä on paljon pohdittavaa, miten he saavat kurottua eron kiinni edellämainittuihin kilpakumppaneihin. Tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi auton tilannetta: ”Meidän pitää olla realistisia, emme pysty taistelemaan Ferrarin ja Red Bullin kanssa. Meidän tulee ratkaista ongelmat auton luotettavuuden suhteen, mutta ongelmat ovat pienemmät viime kauteen verrattuna, joten ne pitäisi saada ratkottua”. Lewis Hamilton ja George Russell tulevat saavuttamaan paikoittain podiumsijoituksia, mutta autoa täytyy kehittää, jotta he voivat voittamaan kisoja ja haastamaan Ferrarin ja Red Bullin.

George Russell, Imola 2022. Kuva: Wikimedia Commons,  Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Haastattelin Viaplayn F1- tiimin urheilutoimittajaa Topi Kärkeä hänen näkemyksistään tulevasta kaudesta:

Voidaan olettaa, että Red Bull ja Ferrari tulevat taistelemaan valmistajien mestaruudesta. Uskotko, että Mercedeksellä on saumaa haastaa edellä mainitut, vai tuleeko heillä olemaan tarpeeksi päänvaivaa pitää kiinni kolmossijastaan?

– Mitä heidän omiin puheisiinsa tulee, niin heidän vauhti ei ole siellä missä he sen haluaisivat olevan. Mercedes on monesti piilotellut vauhtiaan talvitesteissä mutta nyt en usko että siellä olisi tehty muita rajumpaa ”sandbaggingia”. Varmasti satunnaisissa kisoissa ja myöhemmin kaudella Mercedes pystyy haastamaan Ferrarin ja Red Bullin, mutta mestaruudesta he tuskin ajavat. Mersua on vaikea asettaa yhdelle tietylle sijalle mutta he ovat sijoilla 2-4 ainakin alkukaudella.

Tulemme näkemään alkavalla kaudella kolme tulokasta: Logan Sargeantin, Oscar Piastrin ja Nyck De Vriesin. Kenen heistä oletat suoriutuvan parhaiten tallin kilpailukykyyn suhteutettuna?

– Nyck De Vries ehdottomasti tulokkaista kypsin tekemään tulosta jo alkukaudesta. Hän on tulokkaista se jolla on suurin mahdollisuus päihittää oma tallikaveri ja uskon että hän sen myös tekee. Piastri on tietysti lahjakas, mutta vielä tällä kaudella en usko, että hän pystyy päihittämään Norriksen muutamia kisoja lukuun ottamatta. 

Viime kaudella paljon kohua herätti Ferrarin huono taktikointi, joka johti lukuisiin pistemenetyksiin. Uskotko uuden tallipäällikön Frederic Vasseurin alaisuudessa näiden töhöilyjen jäävän taakse, vai toistaako historia itseään?

– Töhöilyiden ja strategiamokailujen on jäätävä taakse ja uskon, että se ei tule olemaan tällä kaudella niin katastrofaalista, mitä viime kaudella nähtiin. Uskon kuitenkin, että jotain mokia nähdään, mikä viimeistään erottaa Ferrarin mestaruustallista. Leclerc ei ehkä vielä ole pääkopaltaan mestariainesta. Mitä suurempi paine Ferrarilla on, sitä enemmän tullaan näkemään virheitä. 

Varikolla kuhisi viime kaudella, ja kaikki tallit poislukien Red Bull ja Mercedes vaihtoivat kuljettajiaan tai tallipäällikköään. Mikä on näistä muutoksista merkittävin?

– Ehdottomasti merkittävin on Piastri! Isot riidat ja epäselvyydet sopimuksissa värittivät nuoren lupauksen siirtoa Alpinelta McLarenille. Alpinen rahallinen panostus Piastriin on ollut suuri ja kuljettaja päätti tehdä salaa sopimuksen Mclarenin kanssa.

Minkä tallin ja yksittäisen kuljettajan valitset mustaksi hevoseksi tulevalle kaudelle?

– Aston Martin oli vahva talvitesteissä. Heiltä voi tulla yllättävänkin hyviä tuloksia kauden aikana. 

– Kuljettajaksi valitsen Nyck De Vriesin. Vaikka hänellä ei ole kovin kilpailukykyistä autoa, uskon hänen silti ajavan useasti pistesijoituksille kaudella.

Loppukevennykseksi esittelen omat veikkaukseni valmistajien mestaruustaulukosta ja kuljettajien kärkiviisikosta:

Valmistajat:

  1. Red Bull
  2. Ferrari
  3. Mercedes
  4. Alpine
  5. Aston Martin
  6. Alfa Romeo
  7. Haas
  8. McLaren
  9. AlphaTauri
  10. Williams

Kuljettajat TOP – 5:

1. Max Verstappen
2. Charles Leclerc
3. Sergio Perez
4. Carlos Sainz
5. George Russell

Näistä mehukkaista asetelmista F1 – kansa suuntaa katseet kohti avausviikonloppua Bahrainissa!

Teksti: Joel Ylismäki
Etusivun kuva: Wikimedia Commons, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International