Suomalaiset ovat käyttäneet lävistyksiä jo useita vuosia, mutta kuinka suosittuja lävistykset nykyisin ovat ja mihin niitä otetaan? Lähdin selvittämään tätä Underground Storeen Helsingin Kalevankadulle, mikä avattiin lokakuussa. Liikkeen palveluihin kuuluu lävistyspalvelun lisäksi myymälä ja siellä myydään alternative-, rock`n roll-, rockabilly-, gootti- ja pin up- henkisiä vaatteita sekä asusteita. Lisäksi kodinsisustukseen sopivia artikkeleita löytyy hyllystä.

“Lävistystrendien elämisessä on hyvin paljon samaa kun katumuodissa.” Kuvassa Underground Storen kauppias Alina Harju-Jeanty.

”Lävistystrendit aaltoilevat. Välillä on aikakausia, kun tiettyjä lävistyksiä on pyydetty paljon vähemmän, sitten tulee taas kausi, kun niitä tehdään enemmän, sitten taas vähemmän. Esimerkiksi kulma, napa ja septum oli muutamia vuosia sitten sellaisia lävistyksiä, jota tehtiin hyvin vähän. Saattoivat olla massamuotiin liian ysäriä, mutta nyt kun ysäri on massamuotia, nuo lävistykset on sellaisia, mitä menee lähes päivittäin kaikkia,” kertoo Underground Storen kauppiaana toimiva Alina Harju-Jeanty. Harmikseni iltapäivän aikana ei lävistettäviä käynyt, koska arkena suurin osa lävistyksistä otetaan illalla.

Liikkeen kaksi lävistystilaa ovat erillään myymälästä liikkeen alakerrassa.

Kysyttäessä lävistäjien koulutuksesta Alina kertoo, miten UG:lla koulutetaan. “Lävistäjät ovat saaneet ketjun koulutuksen. Tiivistettynä koulutus koostuu teoriasta, johon liittyy kaikki osa-alueet hygienia- ja turvallisuus aspekteista, anatomia koulutuksen, asiakaspalvelun, tila- ja välinehuollon kautta itse lävistyksiin. Teoriaa on paljon, ja niin on tekemistäkin, livemallien anatomian tutkimista, erilaisia tilanteita ja kohtaamisia varten harjoittelua, ja lisäksi tietysti lävistämisen ja lävistyskonsultaatioiden opettelemista.”

KILLSTAR -tuotteet ovat todella suosittuja, yleensä niitä myydään kampanjoissa, jolloin niiden myynti aika on myöskin lyhyt.
My Little Pony -tuotteet ovat silmiin osuvia, pääosin tummaan sisutukseen ja valikoimaan verrattuna.
Kuvassa olevat Evil Bunny tuotteet sisältävät hienoja yksityiskohtia ja ne ovat erittäin suosittuja. Kuva: Iiro Sorsa

”Vuonna 2023 muoti katukuvassa on kirjavampaa kun esimerkiksi 2010-luvulla, eikä ihmisillä ole ehkä niin painetta mennä massan mukana. Moni rokkaa omaa juttuaan, niinkuin kuuluukin. Suositumpia lävistyksiä tällä hetkellä ovat korvanlehdet, helix ja nenän sivu,” Alina Harju-Jeanty toteaa.

Liikkeessä myyjänä työskentelevä Sina Kallio kertoo, että häntäkin kiinnostaa lävistäminen, mutta toteaa myös että kaikki aikanaan. Harju-Jeanty ja Kallio kertovat, että kulunut kuukausi on ollut kiireinen: “myymälässä riittää jatkuvasti tekemistä ja lävistyksiä otetaan jatkuvasti.”

Kuvat ja teksti: Iiro Sorsa