Tunnetuin organisaatio vapaaottelun puolella palaa jälleen Abu Dhabiin lauantaina 21. lokakuuta, jolloin näemmä yhden isoimmista uusintaotteluista UFC:n historiassa. Kyseisessä ottelussa myös panoksena kevyen painoluokan mestaruusvyö.

Abu Dhabissa järjestettävä UFC 294 -tapahtuma sai suuren käänteen, kun alkuperäinen tittelihaastaja Charles Oliveira joutui jättäytymään pois ottelusta. Oliveira koki muutama päivä sitten treeneissään iskun silmäkulmaansa, mikä teki sen verran pahaa jälkeä, että hän joutui perumaan osallistumisensa tähän tulevaan otteluiltaan.

Kevyen painoluokan hallitseva mestari Islam Makhachev voitti kyseisen mestaruuden juurikin Oliveiralta vuosi sitten tutussa paikassa Abu Dhabissa. Tuon voiton jälkeen Makhachev on puolustanut kerran aiemmin mestaruuttaan tämän vuoden helmikuussa Alexander Volkanovskia vastaan. Tuo heidän välinen ottelu Volkanovskin kanssa oli erittäin tasaväkinen, ja moni sen halusikin mahdollisimman pian nähdä uudelleen. Volkanovski ottelee normaalisti yhtä painoluokkaa alempana höyhensarjassa mestarina, mutta halusi nousta painoluokassa ylemmäs ja haastaa venäläistähti Makhachevin hänen mestaruudestaan. Nyt Volkanovski saa tähän uuden mahdollisuuden, koska hän on juuri se korvaaja, joka Oliveiran tilalle hommattiin UFC 294 otteluiltaa varten.

KUVA: www.pexels.com

Höyhensarjaa dominoinut mestari Alexander Volkanovski on ollut voittamaton omassa painoluokassaan, puolustaen mestaruusvyötään onnistuneesti jo viidesti. Häntä pidetään yhtenä UFC:n parhaimmista ottelijoista, joten tämä mahdollinen kahden eri painoluokan mestaruusvyön voittaminen vahvistaisi kaikkien mielipiteet. Tämä muutos on hankala molemmille, koska Volkanovski joutuu nyt lähtemään kovaan paikkaan haastamaan mestaria lyhyellä varoitusajalla. Makhachev on myös treenannut ja ollut valmiina kohtaamaan aivan eri tyylisen ottelijan kuin Charles Oliveira, joten hänenkin valmistautuminen tähän tulevaan otteluun on varmasti erilainen kuin mitä haluaisi.

UFC 294 sisältää myös toisen merkittävän muutoksen, joka kohdistuu illan toiseksi odotetuimpaan otteluun juuri ennen mestaruusottelua. UFC-debyyttinsä heinäkuussa 2020 tehnyt Khamzat Chimaev saa vastaansa välisarjassa pitkään otelleen ja mestaruutta pitäneen Kamaru Usmanin. Chimaevin piti alunperin kohdata brasilialainen Paulo Costa, mutta Costa ei myöskään ollut ottelukuntoinen tähän päivämäärään mennessä, joten hänenkin tilalleen UFC sai hankittua korvaajan. Chimaev on poikkeuksellinen ottelija, joka vakuutti heti UFC:hen tultuaan kaikki taidoillaan sekä preesensillään. Hänestä povattiin jo nopeasti tulevaa mestaria monen silmissä, ja tämä kyseinen ottelu antaisi tuohon erittäin hyvän mahdollisuuden. Chimaev on ollut kahdessakin eri painoluokassa UFC:ssä, mutta tämä keskisarja, jossa hän saa vastaansa Usmanin, on todennäköisesti pysyvä ratkaisu.

Kamaru Usman oli pitkään välisarjassa mestarina vuodesta 2019 lähtien, mutta hävisi tittelinsä viime vuoden puolella nykyiselle mestarille Leon Edwardsille. Usman ei ole aikaisemmin otellut keskisarjassa, johon nyt hyppää Chimaevia vastaan. Tämän ottelun voittaja antaa hyvin suuntaa siihen, ketä seuraavaksi näemmä keskisarjan vyöstä taistelevan.

Teksti: Teemu Kotsalo
Kuvat: www.pexels.com