Rovaniemestä on tullut maailmalla yksi Suomen suosituimmista matkailukohteista ja matkailuhuuma on suurta talvisesongin aikaan. Kaikki haluavat tavata Rovaniemellä majailevan Joulupukin. Rovaniemen matkailusesonki oli huipussaan jo viime vuonna, mutta tänä vuonna Joulupukin Pajakylään odotetaan silti yli 20% kasvua viimevuoteen nähden. Viime vuonna pajakylässä kävi matkailijoita huimat 486 000.

Lapin lentomäärät ovat olleet kasvussa jo marraskuusta ja huippukausi on alkanut nyt joulukuussa. Lentoyhtiöt ovat lisänneet 240 000 matkustajapaikkaa lisää, eli 16 prosenttia enemmän kuin viime talvena. Ulkomaalaisten täyttämä Rovaniemi ei kuitenkaan ole Lapin ainoa turistikohde. Myös suomalaisturistien suosikkikohteet Levi, Ruka ja Saariselkä, sekä muut pienemmät kylät tarjoavat turisteille tekemistä ja nähtävää. Kaupunkikanavan toimittaja selvitti, miltä Joulupukin Pajakylässä näytti marraskuun alussa.

Napapiirillä sijaitseva Joulupukin Pajakylässä Lapin matkailusesonki on nähtävissä jo heti marraskuun alussa, jolloin turisteja alkaa saapumaan Rovaniemelle sekä muualle Lappiin.
Vieraillessani Joulupukin kylässä, siellä oli rakenteilla Snowman World. Snowman Wordissa pääsee laskemaan lumiliukumäkeä sekä syömään lumiravintolassa. Rovaniemen lähistöltä löytyy lisäksi useita lumilinnoja, joissa voi yöpyä, käydä syömässä tai vain vierailla ihastelemassa upeita jääkoristeluja. Hauska fakta: ainakin joissakin näistä lumilinnoista voi juoda shotteja jäälaseista ja heittää ne seinään juotuaan shotin.
Myös Joulupukin Pajakylässä on mahdollisuus nähdä poroja, mutta se ei ehkä ole autenttisin tapa tavata niitä, mikäli haluaa nähdä miten porotalous oikeasti toimii. Paikalliset ohjelmapalveluyritykset järjestävätkin reissuja autenttisille porofarmeille, jotka tienaavat elantonsa porotaloudesta.
Lapissa valkean äärellä paistetaan yleensä makkaraa ja vaahtokarkkeja koivusta tehdyllä tikulla, istutaan porontaljalla ja juodaan nokipannukahvia.
Rovaniemellä sijaitsevassa Joulupukin Kylässä on mahdollisuus ylittää napapiiri, ja siitä voi myös saada napapiirin ylitystodistuksen. Rovaniemellä myös napapiirin alittaminen on mahdollista, sillä Santaparkissa eli Joulupukin kotiluolassa on mahdollisuus alittaa napapiiri ainoana paikkana maailmassa.
Joulupukin oma postitoimisto löytyy Pajakylästä. Sieltä voi lähettää kirjeen ystävälle Joulupukin Pääpostin omalla erikoisleimalla varustettuna.
Tiesitkö, että Joulupukille lähetetään noin puoli miljoonaa kirjettä vuosittain ympäri maailman? Kuvassa matkailijoita palveleva postitonttu Anniina Hattukangas.
Vaikka sesonki oli vasta aluillaan ja aamu aluillaan käydessäni Pajakylässä, oli Joulupukin luo jonottamassa jo monia innostuneita lapsia ja aikuisia. Joulupukin näkeminen on turistilapsille ikimuistoinen kokemus. Joulupukin Pajakylässä voi käydä tervehtimässä Joulupukkia ympäri vuoden.
Rovaniemelle ja Lappiin matkustaa ihmisiä ympäri maailman. Merkittävimpiä turistiryhmiä Lapissa ovat esimerkiksi englantilaiset, ranskalaiset sekä israelilaiset. Rovaniemeltä voi myös matkustaa ulkomaille. Joulukuun alusta asti Rovaniemeltä on voinut lentää 19 eri kohteeseen, joista kaukaisin on Istanbul.

Kuvat ja teksti: Janina Kotavuopio