Soittotunnit ovat olleet lasten keskuudessa suosittu harrastus jo pitkään. (KUVA: piqsels)

Taideala on yksi pandemiasta pahiten kärsineistä ja edelleen kärsivistä aloista. Live-musiikin kysynnän supistuessa absoluuttiseen minimiin muusikot ovat yleisen mielipiteen mukaan ahtaalla.

Monet muusikot ja kuorot ovat kuluneen vuoden aikana tehneet Zoomin tapaisten palveluiden avulla sisältöä, jonka tarkoituksena on ollut helpottaa ihmisten arkea musiikin voimin. Tästä esimerkkinä on ammattikuoro Mustan Lampaan tekemä cover David Bowien Heroes -kappaleesta, jossa annetaan kunniaa arjen sankareille, jotka uhraavat terveytensä koronan takia. Tällaiset tempaukset eivät kuitenkaan auta muusikoiden taloudellista tilannetta.

Soitto- ja laulutunnitkin ovat siirtyneet suurimmaksi osaksi etäopiskeluun. Suomen suurimman muusikoiden välityspalvelun Akateemisten Muusikoiden perustaja Anna Zapasnik ei ole kuitenkaan nähnyt suurta muutosta musiikin perusopetusta harrastavien lukumäärässä. Hänen mukaansa korona-ajan Zoom-tunnit ovat toimineet hyvänä tapana tarjota soitin- ja laulunopetusta.

-Luulen, että monet kaipaavat harrastuksia ja ohjattua toimintaa tällaisena aikana, Zapasnik ilmaisee.

Zapasnikin mukaan Akateemiset Muusikot tarjoaa, nimestään huolimatta, matalan kynnyksen soitin- ja laulunopetusta. Aivan noviisitkin aloittavat AM:n kautta tunnit. Korona-aikana tämä on näyttäytynyt siinä, että muutkin demografiat kuin lapset tulevat tunneille.

-Meillä on nykyään oppilaina entistä enemmän vanhempia ihmisiä, kuten eläkeläisiä, joista monet ovat vastikään aloittaneet musiikkiharrastuksen, hän paljastaa.

Zoomin kautta opettaminen ei toisaalta ole mutkatonta. Opettaja-lehdessä haastateltu Keravan musiikkiopiston viulunsoiton opettaja Tiina Aho-Erola kertoo fyysisen kontaktin puuttumisen vaikuttavan erityisesti viulunsoiton opetuksessa. Artikkelissa mainitaan kuitenkin, että Aho-Erolan mukaan oppilaat kuuntelevat puhelun välityksellä toteutetuilla tunneilla tarkemmin kuin lähiopetuksessa. Vastapainoisesti etätuntien valmisteluun menee hänen mukaansa enemmän aikaa verrattuna lähiopetukseen.

Erityisesti akustisia kitaroita on myyty korona-aikana poikkeuksellisen paljon (KUVA: Wikimedia Commons)

YLE:n 2020 joulukuussa julkaiseman artikkelin mukaan muun muassa kitaroiden myynti kasvoi viime vuonna huimiin mittoihin. Helsinkiläisen F-musiikin työntekijän Pauli Ylhäinen kertoo Zapasnikin tapaan aloittelijoiden määrän kasvaneen huimasti. Tämä näkyy YLE:n mukaan siinä, ettei kitaroita pystytä edes valmistamaan kysyntää vastaavaan tahtiin.

Luonnollisesti soittimien tarve korreloi ainakin osittain myös opetuksen kysynnän lisääntymisen kanssa. Elävä, soitettu musiikki tuskin on siis katoamassa ihmisten elämistä mihinkään. Se on vain ottanut olosuhteiden pakosta uuden muodon ja adaptoitunut. Pandemia-aikana musiikin oppimisen potentiaali näyttäytyy suurena.