Perjantaina 20. lokakuuta osoitettiin tukea palestiinalaisille Helsingissä. Mielenosoituksen järjesti Suomen palestiinalaisten siirtokuntayhdistys ry. Toinen mielenosoitus järjestettiin lauantaina 21. lokakuuta. Helsingin poliisi arvioi viestipalvelu X:ssä mielenosoituksiin osallistuneen enimmillään noin tuhat ihmistä. Kaupunkikanavan valokuvaaja oli seuraamassa mielenilmausta perjantaina.

Elielin aukiolle kerääntyneet mielenosoittajat pitelivät kylttejä, joita järjestäjät olivat tuoneet paikalle. Kylteissä esitettiin kuvia Gazan tuhoista.
Mielenosoituksen järjestäjät viimeisteleivät kylttejä, joita jaettiin osallistujille.
Mielenosoittajien yhteinen viesti oli, että Gazassa on käynnissä kansanmurha. Kylteissä tuotiin esiin muun muassa sitä, miltä Gazassa näyttää, vedottiin kansanmurhan lopettamisen puolesta sekä vaadittiin Palestiinan vapauttamista.
Palestiinan lippua kantava mielenosoittaja johti kulkuetta Elielin aukiolta eteenpäin. Kulkue eteni Kaivokadun, Aleksanterinkadun sekä Mannerheimintien kautta Israelin lähetystön edustalle.
”Vapaa, vapaa Palestiina!” kaikui Kaivokadulla.
Poliisit olivat eristäneet kadun, jossa Israelin lähetystö sijaitsee.
Mielenosoitus päättyi Kampin kappelin eteen, jossa kuultiin vielä puheita.

Kuvat ja teksti: Miia Kilpiö