Vahvasti brändätty Gilla FC on Suomessa jotain ennennäkemätöntä.

Helsinkiläinen julkkisten tähdittämä jalkapallojoukkue Gilla FC on luomassa hienoa tarinaa. Vuonna 2022 perustettu seura juhli maanantaina 25. syyskuuta eteläisen kutosen mestaruutta ja takasi tällä paikkansa ensi kaudella vitosdivarissa. Ylivoimaisesti kutosdivarin voittanut Gilla FC on täynnä sometähtiä ja artisteja. Somemaailmasta tuttuja kokoonpanosta löytyy muun muassa Jaakko Parkkali, Joona Puhakka, Roope Rannisto sekä Max Blomfelt. Artisteista mukana ovat Ege Zulu (oikealta nimeltään Eugene Mokulu), Ani (Aniachunamoso Nnebedum), Turisti (Harlova Makungila Vukulu) sekä tietenkin JVG:n Ville Galle ja Jare Brand.

Laitapakkina pelaava Ville Galle näytti varmoja otteita ottelussa. KUVA: Onni Kiema
Pinkeillä nappiksilla viilettänyt Joona Puhakka erottui kentältä. KUVA: Laura Henriksson

On hienoa, kuinka dominoivalla tyylillä Gilla FC voitti oman sarjansa, vaikka joukkue koostuu käytännössä pelkästään julkisuudesta tutuista hahmoista. Jutun juoni piileekin siinä, että nuorille tutut julkkikset pelaavat itse alasarjat läpi, ja saavat tällä tavalla otteluihin hyvin yleisöä paikalle. Gilla FC on saanut ansaitusti paljon huomiota ja seuran ympärille onkin muodostunut jo tämän kauden aikana oma fanikunta. Yksikään alasarjajoukkue ei ole ennen nauttinut vastaavanlaisesta huomiosta Suomessa.

Ani (Aniachunamoso Nnebedum) liikutti palloa pehmeästi laidoilla. KUVA: Mikael Vesala

Julkkisten lisäksi Gilla FC on brändätty hyvin, tämän takana on markkinointivelho Jason Nikkinen. Jo alasarjoissa kasattu fanikunta ja vahva brändäys mahdollistavat voimakkaan tarinan kohti Suomen kärkisarjoja. Vastaavat tuhkimotarinat ovat tutumpia esimerkiksi Englannissa, mutta Suomessa on Gillan juttu poikkeuksellinen. Erottuvan brändin päälle on myös helppo rakentaa ammattilaistason joukkue, kun tulee sen aika. Toki julkkikset tippuvat joukkueesta sitä mukaa, mitä kovemmaksi pelit menevät, mutta tässä vaiheessa uskolliset fanit varmasti pysyvät.

Märkä Simo fanien keskellä. KUVA: Onni Kiema

Maanantain ottelu oli kauden viimeinen, ja sen päätteeksi mestaruutta juhlittiin fanien kanssa pitkän kaavan mukaan. Tunnelma kentällä ja katsomoissa oli pirteä pimeästä syysillasta huolimatta. Voiton kunniaksi oltiin hankittu suuri pokaali. Pokaalin nostelun jälkeen poseerattiin yhteiskuvissa medialle ja jaettiin nimikirjoituksia nuorille faneille.

Tuomas Mönkkönen pokaalin kanssa. KUVA: Laura Henriksson

Yleisön poistuessa kentältä suuntasi Gilla FC pukukoppien kautta jatkoille, limusiineilla tietenkin. Vaikka Gilla FC voitti vasta kutosdivarin, oli juhlinta silti näyttävämpää kuin monilla ylemmän sarjatason mestareilla. Voimme vain kuvitella, miltä juhlat näyttävät, jos joukkue kairaa joskus tiensä Veikkausliigan mestaruuteen.

Joukkueelle varatut kaksi limusiinia. KUVA: Onni Kiema

Etusivun kuva: Onni Kiema