Läntisessä Helsingissä Kanneltalossa on iloittu ilmaisista, laadukkaasta Juuri-klubin musiikki-illoista jo 11 vuoden ajan. Klubia isännöi tuttuun tapaa Juki Välipakka ja The Rooty Toot Toot Band. Marraskuun vierailevana solistina kuultiin kitaristi Nono Söderbergia.

Kolmesti syksyllä ja kolmesti keväällä pidettävä Juurilla-klubi tarjoaa juurimusiikkia Kanneltalolla maanantai-iltaisin. Tunnin mittainen ilmainen musiikki-ilta koostuu kolmesta housebändin esittämästä kappaleesta. Se jälkeen lauteille astuu illan vieraileva tähti, joka on aina uusi, vaihtuva esiintyjä.

Marraskuun vieraileva tähti oli kokenut kitaristi Nono Söderberg, joka on soittanut monissa 1960-luvun suosituissa popyhtyeissä, tehnyt töitä studiomuusikkona yli 3 500 levytyksen verran ja ollut soitonopettajana mm. Sibelius-Akatemiassa ja Oulunkylän pop- ja jazzopistossa.

Juurilla-klubin housebändinä viihdyttää The Roody Toot Toot Band Juki Välipakan johdolla. Bändin muut jäsenet ovat basisti Lasse Sirkko, kitaristi Tommi Lievemaa, saksofonisti Sirpa Suomalainen, rumpali Jari ”Kepa” Kettunen ja pedal steel guitaria soittava Olli Haavisto.

Konserttilava sijaitsee Kanneltalon kahvilassa, aulan tuntumassa. Yleisöä ilmaiset klubit keräävät yleensä niin paljon, että kahvilan lisäksi sitä on aula pullollaan. Korona-aika on hiukan karsinut yleisömääriä, ja keväällä klubi esitettiin ainoastaan striimattuna.

Bändi puhkuu kokemusta

Orkesterin kaikki jäsenet ovat kokeneita soittajia. Esimerkiksi pedal steel -kitaristi Olli Haavisto on soittanut muun muassa J. Karjalaisen, Mikko Kuustosen, Mikko Alatalon, Kari Tapion ja Jorma Kääriäisen taustayhtiöissä.

Etualalla pedal steel guitaria soittava Olli Haavisto on pitkän linjan taitaja. Hänen ensimmäisen bändinsä oli vuonna 1973 aloittanut Vanha isäntä.
The Roody Toot Toot Bandin viimeinen vahvistus vakikokoonpanoon on rumpali Jari ”Kepa” Kettunen.

Jari ”Kepa” Kettunen on puolestaan paukuttanut rumpuja muassa Riku Niemen Orchestrassa ja ollut Agentsin vakituinen rumpali vuodesta 2014. Kettunen on myös toiminut Wigwamin rumpalina vuodesta 1993, minkä lisäksi hän on soittanut Kari Tapion, Pave Maijasen, Honey B. and the T-Bonesin ja Kojon yhtyeissä.

Juurilla-klubin musiikin tyylisuuntana soi jazz, blues, country, folk, rhythm and blues, bluegrass ja americana – juurimusiikki. Kuvassa vasemmalta oikealle Tommi Lievemaa, Lasse Sirkko ja Kepa Kettunen.

Illan isäntä Juki Välipakka on esiintynyt ja esiintyy sekä kotimaassa että ulkomailla useissa orkesterikokoonpanoissa sekä musikaaleissa. Hän on myös opettanut laulua ja valittu Jazzrytmit-lehden kriitikkoäänestyksessä useita kertoja vuoden miessolistiksi.

”Juurilla-klubin yleisö on tosi vastaanottavaista ja fiilis on sen myötä tosi positiivinen”, Juki Välipakka iloitsee.

Tänä iltana kitarat soivat erityisen hienosti housebändin sekä vieraan siivittämänä. Vasemmalta oikealle Tommi Lievemaa, Lasse Sirkko ja illan isäntä, Juki Välipakka.

Keväällä taas klubeillaan

”Juurilla-klubi on saanut hyvän vakkariyleisön, niin siellä on tosi kiva soittaa. Vaihtuva vieras tuo myös omaa kuulijakuntaansa eli aina yleisössä on myös uusia kasvoja”, iloitsee saksofonisti Sirpa Suomalainen.

Nono Söderberg veti saliin ennätysmäärän kitaristeja ja hyvää kitamusiikkia arvostavia.

Mistä yleisö saa sitten nauttia keväällä Kanneltalon juurimusiikin illoissa? Helmikuun 21. vieraana on Sami Hintsanen ja 14. maaliskuuta Mikko Perkoila; huhtikuun klubilla 11. päivä musisoi Teijo Eloranta eli Maisteri T.

Keikka on soitettu. Sirpa Suomalaisen saksofoni odottaa pakkaamista. Rumpali Kepa Kettunen morjestaa yleisöä ja laittaa kamat kasaan seuraavaa soittohetkeä varten.

Kuvat ja teksti: Marju Hulttinen