28. tammikuuta ei ollut mikä tahansa sunnuntai. Kuusi vuotta sitten Sauli Niinistö murskasi vaalit ja hänet äänestettiin ensimmäisellä kierroksella presidentiksi. Silloin vaalivalvojaisten seuraaminen ei ollut kovin mielenkiintoista. Nyt oli eri ääni kellossa: aivan kuin olisi seurannut Super Bowlia, mutta politiikan eturintaman pelaajilla.

Presidentinvaalien vaalipäivä tarjosi enemmän, mitä osasin odottaa. Ensin äänestämään lähimmälle äänestyspaikalle. Sitten nautittiin legendaariset vaalikahvit, ja viimeiseksi vain odottelemaan, että Ylen vaalivalvojaiset alkaa. Ilmassa leijui koko päivän fiilis, että tästä voi tulla suurena urheilumiehenä jopa kisakatsomoainesta.

Sitten tajusin sen: tämä on politiikan Super Bowl! Ehdokkaat esiintyivät pelaajina, asiantuntijat kertoivat, miten asiat ovat, kaupungintaloa kutsuttiin areenaksi, kampanjapäälliköt luonnehtivat kuin valmentajat konsanaan ja Leo Harkimo käytti jääkiekkovertauksia. Koko illan odotin legendaarista slogania: “Pelataan omaa peliä ja katsotaan mihin se riittää.” Ei tullut, mutta se olikin ehkä liikaa pyydetty.

Halla-ahon kiri ei riittänyt – kärkikaksikko selkeästi toiselle kierrokselle

Ei jäänyt varaa mussuttaa tuomareille tuloksesta. Kokoomuksen ehdokas Alexander Stubb ja Vihreiden ehdokas Pekka Haavisto olivat totaalisesti ylivoimalla ja iskivät vastustajansa kanveesiin vakuuttavalla tekemisellä edeten toiselle kierrokselle. Kärkikaksikkoa yhdistää se sama tekijä: kumpikaan ei ottanut isompia riskejä, vaan varmassa johtoasemassa pelasivat kiekkoa päätyyn välttääkseen virheitä. Mielenkiintoista on nähdä kumpi tekee sen onnistumisen tai virheen, jolla peli ratkeaa.

Vaikka perussuomalaisten ehdokas Jussi Halla-aho karsiutui toiselta kierrokselta, oli perussuomalaisten itseoikeutettu kapteeni valtiovarainministeri Riikka Purra ylpeä “Mestarin” otteista. Politiikan varman luottopelaajan Olli Rehnin kampanja oli tasaista puurtamista ja tämä riitti neljänteen sijaan. Loput ehdokkaat jäivät valitettavasti penkinlämmittäjien rooliin, eikä peliaikaa tullut tarpeeksi, jotta tulosta olisi saatu aikaan.

Innolla jään odottamaan toista kierrosta. Mielenkiintoisin seikka on tietysti se, että kummasta tulee Suomen seuraava presidentti. Minulle vähintäänkin yhtä mielenkiintoista on se, että jatkojalostaako Yle tätä kisakatsomoaan eteenpäin. Tämä selviää sunnuntaina 11.2., jolloin vähemmän yllättäen on myös se oikea Super Bowl.

Teksti: Erkka Tuomisto