Helsinki International Horse Show järjestetään Helsingin jäähallissa 18.10.–22.10.2023. Jokavuotisessa tapahtumassa yleisö pääsee jälleen kerran nauttimaan kansainvälisestä huippuratsastuksesta ja upeista esityksistä kilpailujen ohella. Tapahtuma vetää Helsingin jäähalliin tuhansia ihmisiä viisipäiväiseen tapahtumaan.

© Satu Pirinen

Helsinki International Horse Show on kiehtova ja monipuolinen tapahtuma. Viiden päivän aikana Helsingin jäähallissa tapahtuu paljon ja ohjelmaa on aamusta iltaan. Tapahtumassa nähdään este- ja kouluratsastuksen lisäksi erilaisia hevosesityksiä ja näytöksiä kuten Lasten Manitea & Ponikilpailut. Moni lajin huippunimi saapuu kisaamaan Helsinkiin, kuten esimerkiksi tuore esteratsastuksen Euroopan mestari Steve Guerdat.

Kouluratsastuksessa on Grand Prix -luokka ja Grand Prix Freestyle -luokka sekä viihdyttävä kaksintaistelu Knock-Out. Kouluratsastusohjelmat on jaettu niiden vaativuustason mukaan helppoihin, vaativiin ja vaikeisiin. Luokat on myös jaettu niiden sisällä C-, B- ja A-luokkiin. C on helpoin ja A vaikein.

Esteratsastuksessa kilpaillaan 85 cm:n esteistä aina kansainvälisiin 160 cm:n esteisiin. Luokkakohtaisia arvostelumenetelmiä on paljon tasosta riippuen. Tapahtumassa nähdään Baltian maiden parhaimmisto uudessa Pohjola Diamond Open Nordic-Baltic Grand Prix -kisassa.

Esteratsastuksessa hypitään korkeiden esteiden yli. © Satu Pirinen

Helsinki International Horse Show on tunnettu vastuullisuudestaan ja arvoistaan. Tapahtuman arvoja ovat muun muassa ympäristö, suvaitsevaisuus, eläinten hyvinvointi sekä yhdessä tekeminen. Tapahtuman tavoitteena on tulla maailman johtavaksi kestävän kehityksen ratsastustapahtumaksi. Myös ruokahävikin vähentäminen ja vegaanisen ruoan lisääminen näkyvät isosti tarjonnassa. Kierrätyksessä tapahtuma hyödyntää teknologiaa, jossa kuluttajan ei tarvitse huolehtia muusta kuin seka- ja biojätteistä.

Teksti: Erkka Tuomisto

Kuvat: Satu Pirinen