Päiväni murmelina on elokuvaversio on vuodelta 1993. Näyttämölle tämä tarina tuotiin kuitenkin vasta vuonna 2016, jolloin se esitettiin Lontoossa. Tämä tarinaltaan hyvin korona-aikaan sopiva teos kantaesitettiin suomenkielisenä versiona 3.9.2020 Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä.

Päiväni murmelina -tarinassa päähenkilö meteorologi  Phil Connors lähetetään ehkä hieman vastentahtoisesti raportoimaan pikkukaupunkiin paikallisesta Murmelipäivän vietosta. Jutun juju on kuitenkin seuraavassa päivässä, tai oikeastaan seuraavissa päivissä. Connors nimittäin herää uudelleen samaan päivään, niin kauan, kunnes hän tekee kaiken “oikein”.

Tämä elokuva on valittu erilaisissa äänestyksissä hauskimpien elokuvien joukkoon. Tarina sisältää komediallisten elementtien lisäksi myös ajatuksia herättäviä teemoja.

Tämä aikaa ja tekoja pohtiva tarina sovitettiin yli kaksikymmentä vuotta elokuvan julkaisun jälkeen teatterin näyttämölle. Ensimmäisen kerran Päiväni murmelina -musikaali toteutettiin näyttämösovituksena Lontoon The Old Vic theatressa kesällä 2016. New Yorkin Broadwaylla teos nähtiin seuraavana vuonna.

Päiväni murmelina- musikaalin pääparin esittäjät Maria Lund ja Lari Halme. (Kuva HKT/ © Robert Seger / Teemu Kavasto)

Korona muutti ajattoman tarinan ajankohtaiseksi

Päiväni murmelina- musikaali oli valittu jo hyvissä ajoissa Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistoon. Sen tarina muuttui tämän vuoden keväällä normaaliakin ajankohtaisemmaksi. Syynä tähän oli Suomeenkin saapunut korona-virus rajoitustoimenpiteineen.

Nopeassa aikataulussa Suomessa siirryttiin etäopiskeluun ja -työhön. Monet saivat siis ikään kuin kokea Connorsin kohtalon; samanlainen päivä seurasi toistaan.

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina- työryhmä joutui kevään poikkeusolojen keskellä kehittämään uudet etätoimintatavat ja sopeutua niihin. Tästä huolimatta harjoitusprosessi eteni kohti ensi-iltaa.

Helsingin Kaupunginteatteriin Päiväni murmelina ohjaa kokenut musikaaliohjaaja Samuel Harjanne. Näytelmän käsiohjelmassa Harjanne toivoo, että “teos saa katsojan ajattelemaan omaa aikaansa ja ajankäyttöään”.

Teoksen ensi-ilta piti olla alunperin elokuussa 2020. Sitä jouduttiin lopulta siirtämään vain parilla viikolla eteenpäin. Suomenkielinen kantaesitys oli 3.9.2020 Helsingin Kaupunginteatterissa.

Lauri Koivisto

Artikkelikuva: Kuvassa Päiväni murmelina- musikaalin ensemblea  (Kuva HKT / © Robert Seger)

Lue lisää aiheesta – Kolumni koronateatterista