Sauli Niinistön 12-vuotinen presidenttikausi on tulossa päätökseen. Niinistö on ollut hyvin pidetty presidentti. Minkälaiset ominaisuudet ovat tehneet Niinistöstä suositun ja mitä ominaisuuksia tulevalta presidentiltä odotetaan?

Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Theodora Helimäki kuvailee Niinistöä diplomaattiseksi, selkeäpuheiseksi ja maanläheiseksi. Niinistön julkisuuskuva on ollut hyvin maanläheinen. Ihmisten kanssa keskustelemaan pysähtyminen lenkkeillessä luo hänestä hyvin lähestyttävän kuvan. “Toki pätevyydellä on myös ollut merkitystä”, Helimäki lisää. Helimäen mukaan presidentin CV, hänen valmiutensa tehtävään ovat edelleen tärkeitä myös tulevan presidentin kohdalla.

“Toki suurin enemmistö äänestäjistähän presidentin valitsee, joten hänellä tulee silloin olla aika kattava suosio. Eihän se ole pakollista tietenkään, että kaikki hänestä pitävät. Se on lähes mahdotontakin, mutta toki mikäli haluaa kaksi kierrosta olla presidenttinä, kuin Niinistö oli, niin silloin tulee vedota koko kansaan.”

Kysyimme helsinkiläisiltä, minkälaisissa tunnelmissa Niinistöstä luovutaan ja millaisia ominaisuuksia suomalaiset odottavat tulevalta presidentiltä.

“Hieman haikeilla mielillä, mutta ihan hyvillä. Uutta kohti.” toteaa Anu Lampinen.

“Vaikea hänestä on mitään pahaakaan sanoa. Ei tule oikeestaan mitään muuta kuin hyvää mieleen. Kaiken kaikkiaan on ollut tosi hyvä presidentti 12 vuotta.” toteaa Anu Lampinen Niinistöstä.

Haavisto on Lampisen mielestä isämäisempi hahmo, kun taas Stubbilla on karismaattisempi persoona. Lampinen uskoo, että presidentin on hyvä olla kansan parissa pidetty.

Ville Sillanpää puolestaan ei usko kummastakaan tulevan koko kansan presidenttiä samalla tavalla kuin Niinistöstä, sillä molemmat ovat niin liberaaleja.

Ville Sillanpään mielestä on hyvä, että Niinistö on ollut pidetty, mutta aikansa kutakin. Niinistö on Lampisen mukaan käyttänyt asemaansa viisaasti suosittuna presidenttinä, tuoden esiin merkityksellisiä asioita.

Ville Sillanpää painottaa ulkopolitiikan tuntemusta tärkeäksi ominaisuudeksi presidentille. Ei ole välttämätöntä, että presidentti on pidetty, sillä tärkein työ on ulkopolitiikassa.

Myös Eve Loppi luopuu haikein mielin Niinistöstä. Niinistö on ollut Lopin mielestä hyvä presidentti. Uuden presidentin valinta jännittää hieman, sillä Haavisto ja Stubb ovat hyvin erilaisia, Loppi kertoo.

Eve Lopin mielestä Sauli Niinistö on ollut hyvin miellyttävä ihmisenä.

Eve Loppi pitää rohkeutta, avarakatseisuutta ja itsevarmuutta tärkeinä ominaisuuksina presidentille. Loppi uskoo, että kummastakin ehdokkaasta, Haavistosta ja Stubbista voisi tulla koko kansan presidentti, mutta pitää Haavistoa mukavampana ihmisenä.

“Mitä semmoisella presidentillä tekee, jos siitä ei tykkää? Joku vastenmielinen?” ihmettelee Loppi.

Teksti ja kuvat: Miia Kilpiö
Haastattelija: Erkka Tuomisto