Vähävaraisten maskien käyttöä tulisi tukea enemmän. (Kuva: Pixabay)

Viimeisen puolen vuoden aikana kesto puheenaiheena on ollut korona, niin mediassa kuin yksityisissä keskusteluissakin. Yksi kuumimmista perunoista on ollut, pitäisikö Suomessakin olla maskipakko tietyissä tilanteissa. Keskustelu on ehkä nyt saanut pisteen, kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL antoi 13.8. alkaen suosituksen, jossa kannustettiin maskin käyttöön joukkoliikenteessä ja julkisissa tiloissa, joissa turvaetäisyyksien pitäminen ei ole mahdollista.

Nyt myös verottaja on halunnut kantaa kortensa kekoon koronaepidemian suitsimiseksi Suomessa. Verohallinto uutisoi viime viikolla, että työntekijä voi vähentää kasvomaskeista aiheutuneita kuluja verotuksessa. Veroasiantuntija Tero Määttä kertoo, että Verohallinto suhtautuu vakavasti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositukseen ja haluaa tukea vastuullista toimintaa koronatilanteessa myös verotuksen keinoin.

Maskia työssään käyttävät voivat jatkossa vähentää maskiostoksensa verotuksessa tulonhankkimismenoina. Kodin ja työpaikan välisiä matkoja joukkoliikenteessä tekevät voivat vähentää kustannukset matkakuluissa. Maskikuluja voi vähentää kaksi euroa jokaiselta päivältä, joina työntekijä on kulkenut julkisella kulkuvälineellä kodin ja työpaikan välisen matkan itse ostamaansa maskia käyttäen.

Tämä oli hieno kädenojennus verokarhulta työssä käyville veronmaksajille. Kiitos siitä! Mutta minne unohtuivat työttömät, opiskelijat ja eläkeläiset? Kansanryhmät, jotka eivät saa palkkatuloja? Vähävaraiset, jotka joutuvat sinnittelemään pienillä tuloilla ja joiden toimeentuloon pienikin ylimääräinen kuluerä voi tehdä ison loven?

Moni ehkä tässä kohdassa tekstiä miettii, että jakavathan kunnat ilmaiseksi maskeja pienituloisille. Hallitus on linjannut, että kunnat hankkivat maskeja vähävaraisille ja saavat tähän valtiolta tukea.

Maskien jakamisessa on ilmennyt jonkin verran ongelmia, eikä niitä voida antaa montaa kappaletta yhdelle henkilölle. Yle uutiset kertoi 24.8., että Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla ilmaiseksi jaettavien maskien määrä vaihtelee kahdesta kymmeneen kappaleeseen henkilöä kohti. Ne eivät riitä pitkäksi aikaa, jos maskia joutuu käyttämään päivittäin.

Olisi hyvä, jos myös Verohallinto tukisi vähävaraisten maskin käyttöä – eikä ainoastaan työssä käyvien veronmaksajien, joilla yleisesti ottaen menee taloudellisesti hyvin verrattuna eläkeläisiin, opiskelijoihin ja työttömiin.

Mielestäni maskivähennys verotuksessa pitäisi olla koko kansan oikeus. Se kannustaisi myös sellaisia henkilöitä ostamaan ja käyttämään maskeja, joilla ei olisi siihen oikeastaan varaa. Mitä useampi meistä käyttää maskia tilanteissa, joissa turvaetäisyyden pitäminen ei ole mahdollista, sitä paremman laumasuojan kaikki saamme koronaa vastaan. Siksi ehdotankin, että Verohallinto harkitsisi yleistä maskivähennystä verotukseen myös työlelämän ulkopuolella oleville!

Artikkelikuva: Pixabay