Viiden vuoden odotus on viimein ohi, kun mittavan peruskorjauksen läpikäyneen Hakaniemen kauppahallin ovet aukesivat jälleen yleisölle 27. huhtikuuta. Kaupunkikanava kävi haistelemassa yleistä tunnelmaa ja kyselemässä myyjien ja asiakkaiden fiiliksiä muutama päivä ovien avaamisen jälkeen.

Vuonna 1914 valmistuneen kaksikerroksisen kauppahallin on suunnitellut Einar Flinckenberg. Alakerran myyntipisteet ja kahvilat notkuvat herkkuja joka lähtöön, ja yläkerrasta löytyy kaikenlaista kodin käyttötavaroista koruihin.
Hedelmäostoksilla ollut Thomas Stagneth kertoi olevansa hallin vakiokävijä, ja hänellä on monen kymmenen vuoden kokemus hallissa asioinnista. Hän ostaa jopa puolet käyttämistään raaka-aineista hallin myyntipisteistä.
Vihannesten, hedelmien ja marjojen myynnistä tunnetun Merja Valon myyntitiskit houkuttelevat värikkyydellään astumaan peremmälle. Aurinkoisesti hymyilevä työntekijä Mia Tiilikainen sanoo odotusten olevan kovat, kun kaupankäynti pääsee kunnolla vauhtiin. Yritys toimi hallissa jo ennen remonttia.
Sateisena tiistai-iltapäivänäkin hallissa riitti asiakkaita. Edellisviikolla, kun ovet odotuksen jälkeen avattiin, asiakkaita oli kuuleman mukaan ollut välillä ruuhkaksi asti.
Konditoria NAMI Hakaniemen Kauppahallin myyntipöydät ovat pullollaan suolaisia ja makeita leivonnaisia. Kolme vuotta yrityksessä työskennellyt Marja Anderson kertoo, että tuotteet tulevat jälleenmyyjiltä ympäri Suomen. Valikoima vaihtelee toimitusten mukaan.
Kauppahallin vakiokävijöihin kuuluva Jorma Kuusinen kehuu uudistusta, mutta mainitsee käytävien olevan ahtaita verrattuna naapurissa sijainneen väistötilan käytäviin.
“Kansainvälistä ruokaa kotimaisella otteella”. Hallin toiseen kerrokseen avautuneen ravintola Kirsikan ravintoloitsija Ville Relander sanoo asiakkaiden löytäneen hyvin uuden paikan. Yhteistyö toimii hallin muiden toimijoiden kanssa, sillä kun ensimmäisten päivien aikana jokin raaka-aine pääsi loppumaan, pikainen apu löytyi alakerrasta.

Historiallisesti arvokkaasta yläkerrasta löytyy vielä muutamia vapaita myyntipaikkoja. Vanhat myyntipöydät on entisöity käsityönä.
“Niinhän mä sanoin, että en tuu”, vastasi 48 vuotta Elokaunokki -yritystään samalla paikalla pyörittänyt Ilkka Kivistö kysymykseen, oliko paluu selvä juttu remontin alkaessa. Mieli kuitenkin muuttui viiden vuoden aikana. Kauppa on käynyt parin aukiolopäivän aikana mukavasti.
Puisia keittiövälineitä Vieno Puustjärven myyntipisteellä tutkivat Saara Salmivaara ja Sampo Keuramo olivat kotiutuneet edellispäivänä reissusta, mutta halusivat heti tulla tutkimaan uudistetun kauppahallin tarjonnan.
Kultaseppä ja gemmologi eli jalokivien asiantuntija Aito Koskinen aloitti työskentelyn alalla jo vuonna 1956. Hakaniemen hallin toimipisteessä kellojen paristojen vaihto sujuu ammattilaiselta käden käänteessä. Keskeisellä paikalla sijaitseva työpiste takaa sen, että asiakkaita riittää.
Peruskorjauksen yhteydessä rakennettua yhdyskäytävää pitkin pääsee kuivin jaloin kauppahalliin suoraan Hakaniemen metroasemalta.