Vietnamista Suomeen 14 vuotta sitten muuttanut Betty Fvck on drag queen ja tuottaja, joka oli RKP:n ehdokas tämän vuoden eduskuntavaaleissa. Hän on esiintynyt dragissa vuodesta 2016. Dragin lisäksi Betty Fvck, eli viralliselta nimeltään Phuong Dao opiskelee Hankenissa tohtoriksi. Hänen mukaansa drag on poliittisesti etenkin sateenkaariväelle merkityksellinen taiteenlaji. Betty Fvck kertoo, että drag on sukupuoli-ilmaisua, jolla on historiallinen, sosiaalinen ja taiteellinen merkitys.

Dragin näkyvyys ja suosio on ollut viime vuosina kasvussa, mikä on positiivista siten, että näkyvyys tuo dragin laajemman yleisön tietoon. Esityksissä, kuten maaliskuun Helsinki International Drag Festeillä yleisöön kuului ihmisiä kaikista ikäluokista, sukupuoleen ja suuntautumiseen katsomatta. Tämä kertoo siitä, että drag on vakiinnuttamassa paikkaansa myös mainstream-viihteessä. Kasvanut näkyvyys lisää kuitenkin myös muun kuin vähemmistöihin kuuluvan yleisön tavoittavuutta.

Betty Fvckin mukaan dragin tila suomalaisessa yhteiskunnassa oli vielä viime vuosikymmenen lopullakin hyvin rajallinen. Drag-esityksiä nähtiin homobaareissa, pikkujouluissa ja syntymäpäivillä, mutta vain harvoin suurissa tilaisuuksissa tai suurilla lavoilla. Kun vuosikymmenten vaihteessa drag oli alkanut trendaamaan ja levisi myös homoystävällisiin heterobaareihin, alkoivat sen olemassaolon tiedostaa myös henkilöt, joiden elämään se ei ollut aiemmin vaikuttanut. Samoin drag-artistien satutunteja oli järjestetty jo ennen Oodissa pidettyä lukuhetkeä, mutta tapahtuman muuttuessa aiempaa suuremmaksi, herätti se myös asian vastustajien huomion.

Dragin vastustajien puheista kuuluu tietämättömyys ja ahdasmielisyys. Betty Fvckin järjestämien tapahtumien aikaan hänelle satelee vihaisia ja jopa uhkaavia viestejä. Etenkin 13–17-vuotiaille järjestetyn drag-kurssin vastustus on kehittynyt niin uhkaavaksi, että järjestäjät ovat joutuneet ilmoittamaan asiasta poliisille.

– Uskon, että dragin vastustaminen kumpuaa homofobiasta.

Suomen nykyinen poliittinen tilanne ja alkava hallituskausi ovat Betty Fvckin mukaan huolestuttavia ja jopa pelottavia. Vaikka hallitus ei voikaan päättää ihmisoikeuksista, hän uskoo äärioikeistolaisen ajattelutavan tuovan lisää tilaa puolueellisuudelle esimerkiksi mediassa. Feminismi on Betty Fvckin mielestä tärkeämpää nyt kuin aikoihin.

– Vähemmistöjen ja naisten oikeuksien kehitys tapahtuu aina käsi kädessä. Jos toista rajoittaa, kärsii myös toinen. Feminismillä on suuri merkitys sekä queer-yhteisölle että dragille.

Betty Fvckin asut ovat ekstravagantteja. Kuva: Julia Kovalevski

Betty Fvck on omien sanojensa mukaan ensimmäisiä, ellei ensimmäinen drag queen maailmassa, joka on ollut ehdolla eduskuntaan.

– Jos olisimme Amerikassa, minua olisi jo ammuttu.

Vaikka tulevaisuus pelottaakin, tahtoo Betty Fvck silti pysyä positiivisena. Kolmen kuukauden vaalityö oli hänelle raskasta. Vaikka suuri osa palautteesta, jota hän sai asetuttuaan eduskuntavaaliehdokkaaksi oli positiivista, vaikuttivat negatiiviset viestit jaksamiseen ja mielialaan. Betty Fvck kertoo lähteneensä mukaan politiikkaan huomattuaan yhteiskunnallisia epäkohtia dragin kautta. Kulkiessaan Helsingin kaduilla dragissa, hän kohtasi vislailuja, huutelua ja häirintää niin miehiltä kuin naisiltakin.

– Jotkut humalaiset naiset kutsuivat minua ladyboyksi, mutta miehiltä tulevan huutelun kautta ymmärsin, että naiset joutuvat kohtaamaan tällaista aina. Halusin piiloutua, enkä miehenä ollut koskaan kohdannut mitään sellaista.

“Dragissa on kyse sukupuolista, ei seksistä.”

Erityisesti kritiikkiä on herättänyt 13–17-vuotiaille suunnatut drag show:t ja -kurssit. Nuorten kursseja on järjestetty kolme vuotta, mutta niitä ei markkinoida laajasti juurikin häirinnän takia. Kurssien tarkoitus ei ole seksualisoida lapsia, vaan antaa heille harrastus, jonka avulla he voivat tuoda esille luovuuttaan, taiteellisuuttaan ja mielipiteitään. Betty Fvckin mukaan nuoret oppivat sosiaalisessa mediassa meikki- ja ompeluvinkkejä. Drag-kurssit tarjoavat paikan vahvistaa taitoja.

– Teinit ovat luovia. He oppivat meikkaamaan, tekemään vaatteita ja tanssimaan, ja drag on hieno alusta kaiken tämän toteuttamiseen. Lasten drag on opettavaista, ja lapset pääsevät tuomaan kykynsä esille turvallisesti.

Dragissa korostuu kuitenkin myös sukupuoli-ilmaisu, ja siitäkin nuoret keskustelevat kursseilla. Betty Fvck kertoo saaneensa käsityksen, että Suomessa seksuaalikasvatus on suppeaa ja usein vanhanaikaista. Sukupuoli-identiteetin merkitys jää taustalle.

– Olen kuullut sen menevän suurinpiirtein näin: tässä on mies, tässä nainen. Jos et käytä kondomia, tulet raskaaksi ja kuolet. Seksuaalikasvatus Suomessa on siis hyvin seksivastaista.

Drag on turvallinen tapa oppia lisää myös seksuaalisuudesta taiteen kautta. Nuoret oppivat biologisen sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin erot.

– Esimerkiksi että mitä tarkoittaa, jos 16-vuotias poika laittaa korkokengät jalkaan?

Teksti ja etusivun kuva: Oona Grönqvist

Lue aiheesta lisää: Drag on lapselle leikkiä siinä missä muukin