Paljon otsikoissa viime päivinä olleet eheytyshoidot ovat jakaneet rivistöjä eduskunnassa sekä hallituspuolueissa. Nämä ovat herättäneet myös laajalti keskustelua eri mediavälineissä sekä tasa-arvoa ajavien yhdistysten ja psykiatrian alan asiantuntijoiden keskuudessa.

Mistä näissä niin sanotuissa eheytyshoidoissa on edes kyse?

Eheytyshoito tai eheytysterapia tunnetaan myös termeillä muutosterapia sekä konversioterapia. Eheytyshoito on uskomushoitoa, joka perustuu psykoanalyysiin tai uskonnollisiin keinoihin. Sen tarkoituksena on seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten, kuten homoseksuaalien, muuttaminen heteroseksuaaleiksi. Kyseessä voi olla myös muihin sukupuolivähemmistöihin kuuluvien henkilöiden muuttaminen sukupuoleltaan, joko mieheksi tai naiseksi.

Nykyisin käytössä olevat eheytyshoidot perustuvat lähes poikkeuksetta uskonnollisiin keinoihin. Näitä hoitoja kannattavien mukaan kyseessä on vapaaehtoinen ja muka toimiva hoitomuoto ihmisille, jotka haluaisivat muuttaa omaa seksuaalista identiteettiään.

Kuitenkin psykoanalyysi, psykiatria ja psykologian valtavirta ovat irtisanoutuneet eheytysterapian käytöstä jo vuonna 1973. Monissa maissa nämä hoitomenetelmät ovat lailla kiellettyjä ja niitä pidetään paitsi perusteettomina myös tehottomina ja varsin haitallisina itse hoidettaville.

Laajasti tehdyt tutkimustyöt osoittavat myös eheytyshoidon olevan tehotonta henkilön seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin muuttamiseksi.

Nykypäivänä homoseksuaalisuutta, biseksuaalisuutta tai sukupuolinormeista poikkeavuutta ei pidetä sairaalloisina tiloina, joita pitäisi mitenkään hoitaa.

Euroopan parlamentti on kehottanut kaikkia jäsenvaltioitaan kieltämään eheytyshoidot vuonna 2018. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on jo ottanut eheytyshoitojen käyttämiseen virallisesti kielteisen kannan, vedoten ihmisoikeuksiin.

Suomen Psykiatriayhdistys on niin ikään vuonna 2021 kannanotossaan kehottanut jäseniään olemaan osallistumatta eheytyshoitojen toteuttamiseen.

Seksuaalinen tasavertaisuus ry on vaatinut eheytyshoitoja lopetettaviksi jo vuonna 2008 sekä samalla vaatinut myös niiden kieltämistä lailla.

Vuonna 2021 kansalaisaloite Ehjänä syntynyt eteni eduskunnan käsittelyyn, se oli kerännyt hieman yli kuukaudessa vaadittavat 50 000 allekirjoitusta. Tämä aloite kuitenkin kaatui, kun sosiaali- ja terveysvaliokunta lopetti sen käsittelyn.

Nyt on meneillään toinen yritys, jonka tarkoituksena on eheytyshoitojen kriminalisointi. Kansalaisaloite Rikkomaton – kielletään eheytyshoidot keräsi kesäkuussa jälleen vaadittavat 50 000 allekirjoitusta. Aloite on nyt lakivaliokunnan käsittelyssä, mutta näyttää pahasti siltä, että se ei etene edelleenkään laiksi saakka tälläkään hallituskaudella. Lakia vastaan ovat erityisesti perussuomalaiset sekä kristillisdemokraatit, mutta hajontaa asiaan liittyen löytyy myös keskustan sekä kokoomuksen riveistä.

Homoseksuaalisuus ei ole valinta, vaan sille on täysin biologinen perusta. Näin ollen samaan sukupuoleen kiinnostusta tunteva henkilö ei ole sairas. Hän ei ole myöskään millään tavalla rikki, jolloin hänessä ei ole mitään korjattavaa, eikä mitään eheytettävää.

Uskonto sen sijaan on valinta, sekä se, mihin uskoo.

Miksi pitäisi siis antaa jonkun vanhoillisen instituution määritellä, sitä, millaisena olet riittävä tai hyväksyttävä ihmisenä. Eikö ennemmin pitäisi kyseenalaistaa eri uskonnollisten järjestöjen, poliittisten puolueiden ja lahkojen toiminta, sekä millä tavalla he käyttävät valtaansa toisten ihmisten ja heidän oikeuksiensa polkemiseen?

Meillä Suomessa homoseksuaalisuus oli laitonta, jopa rikollista, aina vuoteen 1971 saakka. Tämä perustuen mielestäni ainoastaan siihen, mitä Raamatussa kirjoitetaan miehistä, jotka tuntevat seksuaalista kiinnostusta toista miestä kohtaan. Homoseksuaalisuus oli meillä myös listattu psykiatriseksi sairaudeksi, aina vuoteen 1981 saakka.

Asiat kulkevat eteenpäin ja hakevat uutta muotoaan, kuten pitäisi tapahtua vihdoin myös näiden ehetyshoitojen kieltämisen kanssa. Välillä on kuitenkin ymmärrys loppua, että elämmekö todella länsimaisessa sivistysvaltiossa, ja onko vuosi 2024.

Kuva: Pixabay

Teksti: Jouni Nyman